Annons

Begagnatmarknaden på nätet exploderar

Begagnatmarknaden på nätet exploderar

2011-01-13 12:43

Blocket meddelar att 2010 var ett rekordår för begagnatmarknaden, precis som för ehandeln i övrigt. Bara på Blocket annonserade svenskarna ut varor för totalt 212 miljarder, vilket motsvarar 6,4 procent av Sveriges BNP. En ökning på 20 miljarder jämfört med 2009. Sedan 2006 har antalet annonser hos Blocket ökat med nästan 80 procent och sju av tio svenskar har någon gång använt Blockets tjänster.

Samtidigt skriver Internetworld om hur handeln privatpersoner emellan växer sig starkare i hela Europa. Sverige är faktiskt inte störst, procentuellt, inom detta område. Vilket vi ofta är med andra Internetrelaterade tjänster (t.ex. prisjämförelser). Danmark leder ligan över de länder med mest privat handel på nätet. En fjärdedel (25%) av Danskarna har inom de tre senaste månaderna köpt och sålt något på nätet. Sverige ligger på sjätte plats med 16 procent och i hela Europa ligger snittet på 10 procent.

I Internetworlds artikel finner vi även statistik ifrån Posten gällande hur folk betalar inom den privata handeln. Absolut vanligast är att sätta in pengar direkt på säljarens konto, vilket sker i ungefär hälften av alla transaktioner. Sedan kommer Postförskott, Internetgiro, Paypal osv. Vi har hört att Paypal har börjat satsa hårdare i Norden och då kanske privatmarknaden är något att fokusera på. För inte kan väl kontoöverföringar vara det sista ordet inom privata transaktioner?

Ni kan läsa mer om den starkt växande begagnatmarknaden i Internetworlds artikel och Blockets pressmeddelande. Vi skulle även vilja veta hur det gått för Blocket E-handel men det uppges inte.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem