Behåll söken med en produktkyrkogård

Utgångna produkter är något som de flesta E-handlare måste hantera. Men genom att ta bort produktsidan kan man gå miste om viktig SEO och trafik till sidan. Då är det bättre att peka om sidan, och då finns det några olika alternativ att välja mellan.

Driver man en e-handel ändras produktsortimentet över tid. Hos vissa mer omfattande än hos andra, men hur hanterar man bäst produktsidor till produkter som inte längre finns i sortimentet. En viktig fråga är vad man bör göra med URL:en för en borttagen produkt.

I en fysisk butik är det enklare löst, ”in med det nya och ut med det gamla”, men för en e-handlare är det inte lika självklart. Helt enkelt för att produktsidan har ett SEO-värde som man helst inte vill gå miste om.

Annons

En utgången produkt kan helt enkelt generera trafik till sajten trots att den inte längre finns i sortimentet. Det eftersom den rankar på olika sökord relaterade till produkten. Det kan också finns länkar från andra sajter till produktsidan, så att automatiskt ta bort produktsidor när en produkt utgår är alltså inte alltid det bästa alternativet.

Behåll produktsidorna

Så hur går man då bäst tillväga? Att behålla produktsidan är ett alternativ, särskilt om produkten bara är tillfälligt utgången och kommer in i sortimentet igen.

Då kan det till och med vara onödigt att ta bort produktsidan. När produkten åter finns i lager måste nämligen den nya sidan rankas igen. Lägg istället in ett meddelande om att produkten tillfälligt utgått och berätta när den kommer in i sortimentet igen. Samtidigt kan man passa på att tipsa om liknande produkter.

Ett annat alternativ är att skapa en produktkyrkogård. Så fort en produkt plockas bort ur sortimentet så placerar man den helt sonika på en ”kyrkogård” där man listar alla utgångna produkter. Det är ett alldeles ypperligt knep, besökaren blir då varse om att produkten är borttagen ur sortimentet och det är även bra av SEO-skäl.

Fånga upp sökningar

Det är är ett knep som bland annat Coolstuff använder sig av och som garanterat driver lite extra trafik till sajten. Helt enkelt för att de omsätter ett stort antal artiklar varje år som ger sökningar trots att de inte längre finns kvar i sortimentet. Tack vare produktkyrkogården kan man då fånga upp de sökningarna, och det här tillvägagångssättet är något som de två SEO-byråerna Pineberry och MediaAnalys rekommenderar.

Om man inte känner att de två alternativen är något som passar så kan man lösa det på andra sätt. En populär och användbar lösning är att redirecta (vidarebefordra) produktsidorna. Man kan då antingen länka den till en liknande produkt, till exempel om den utgångna produkten ersatts av en liknande modell.

Finns det ingen ny produkt som liknar den utgångna kan man lösa det på ett annat sätt. Helt enkelt att redirecta till den utgångna produktens kategori. Det viktigaste i båda fallen är att så klart att besökaren får information om att produkten de sökte efter inte längre finns i sortimentet.

Källor: Pineberry, MediaAnalys

Annons

Annons