Bekvämlighet en viktig del i ICA:s E-handelssatsning

Icas e-handelslösning, ICA Online, rullas just nu ut i butiker runt om i Sverige. En viktig del i satsningen är en snabb och effektiv utlämning till kunderna.

Dagligvarujätten Ica satsar som bekant allt mer på att bygga ut sin verksamhet på nätet. I höst väntar en större utrullning med fler anslutna butiker, och som en del i den satsningen ska kunderna kunna handla på nätet för att sedan hämta sina varor utan att lämna bilen.

Därför inleddes i mars ett test av en drive thru-lösning hos Maxi ICA Stormarknad i Linköping.

Annons
Annons

– För ICA är det viktigt att ge våra kunder en enkel, effektiv och inspirerande upplevelse när de handlar hos oss. Vår drive-thru är en viktig del i vårt koncept för handel på nätet, som hjälper oss i vår strävan ytterligare förenkla vardagen för våra kunder, säger Magnus Rosén, Chef ICA Online.

Snabbt och effektivt

När det är dags att hämta sina varor får kunden ett sms, och väl vid butiken och drive-thrun, aktiverar kunden en länk och skriver in sitt registreringsnummer. Personalen får då den information de behöver och kan lämna ut ordern utan att kunden behöver lämna bilen.

Lösningen har tagits fram i samarbete med Qmatic, ett företag som är verksamma inom effektivisering av kundflöden och sedan tidigare jobbar med kunder som Elgiganten, Telenor, Apoteket och Vodafone.

– Det ska gå snabbt och enkelt att beställa varor på nätet och det är viktigt att det gäller hela vägen till att kunden får sina varor. Därför är en del i Icas lösning för snabb och effektiv utlämning en drive-thru som byggs i anslutning till butiken, säger Sven-Olof Husmark, VP Group Marketing & Product Strategy, Qmatic Group.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!