Annons

Bekvämlighet en viktig del i ICA:s E-handelssatsning

Bekvämlighet en viktig del i ICA:s E-handelssatsning

2015-05-20 10:23

Icas e-handelslösning, ICA Online, rullas just nu ut i butiker runt om i Sverige. En viktig del i satsningen är en snabb och effektiv utlämning till kunderna.

Dagligvarujätten Ica satsar som bekant allt mer på att bygga ut sin verksamhet på nätet. I höst väntar en större utrullning med fler anslutna butiker, och som en del i den satsningen ska kunderna kunna handla på nätet för att sedan hämta sina varor utan att lämna bilen.

Därför inleddes i mars ett test av en drive thru-lösning hos Maxi ICA Stormarknad i Linköping.

– För ICA är det viktigt att ge våra kunder en enkel, effektiv och inspirerande upplevelse när de handlar hos oss. Vår drive-thru är en viktig del i vårt koncept för handel på nätet, som hjälper oss i vår strävan ytterligare förenkla vardagen för våra kunder, säger Magnus Rosén, Chef ICA Online.

Snabbt och effektivt

När det är dags att hämta sina varor får kunden ett sms, och väl vid butiken och drive-thrun, aktiverar kunden en länk och skriver in sitt registreringsnummer. Personalen får då den information de behöver och kan lämna ut ordern utan att kunden behöver lämna bilen.

Annons
Annons

Lösningen har tagits fram i samarbete med Qmatic, ett företag som är verksamma inom effektivisering av kundflöden och sedan tidigare jobbar med kunder som Elgiganten, Telenor, Apoteket och Vodafone.

– Det ska gå snabbt och enkelt att beställa varor på nätet och det är viktigt att det gäller hela vägen till att kunden får sina varor. Därför är en del i Icas lösning för snabb och effektiv utlämning en drive-thru som byggs i anslutning till butiken, säger Sven-Olof Husmark, VP Group Marketing & Product Strategy, Qmatic Group.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta