Beskedet: Alla e-handlare måste sälja till hela EU

EU-länderna överens om att förbjuda GEO-blocking.

I flera år har EU varit på gång med regler mot så kallad geo-blocking, vilket i korthet innebär att inga företag får rätt att “blockera” personer från andra länder. Reglerna ingår i det som brukar kallas “Digital Single Market” och syftar inte minst till att skapa en harmoniserad e-handelsmarknad mellan EU:s alla medlemsländer. Nu har EU efter en del om och men beslutat att reglerna ska införas. Det berättar e-handelsorganisationen EMOTA i ett pressmeddelande.

"Reflekterar inte verkligheten"

Diskussionerna om hur de nya reglerna ska se ut har varit många, och flera organisationer och företag har pekat på en rad frågetecken som skulle behöva rätas ut. Om alla EU:s e-handlare måste sälja till konsumenter i alla EU-länder, vem ska då ha ansvaret om något går fel? Kan kunder i andra länder förväntas betala mer för till exempel frakt? Hur ska kundtjänsten fungera? Hur ska returerna gå till? Det är ännu oklart exakt när de nya reglerna ska börja gälla, eller hur de ska tolkas i detalj.

Annons

På EMOTA är man minst sagt fortsatt skeptisk till att Geoblocking-direktivet har gått igenom.

- Reglerna reflekterar inte verkligheten på marknaden. Ska en liten butik tvingas hantera utmaningarna med att sälja till hela Europa? Om till exempel en portugisisk konsument handlar från en dansk butik och vill klaga på något, på vilket språk ska det ske? Experterna är överens om att de här reglerna inte kommer att gå före de regler som finns för att skydda konsumenterna, säger EMOTA:s generalsekreterare Maurits Bruggink i ett pressmeddelande.

"En risktagning för e-handlarna"

Hans kollega, organisationens ordförande Jörgen Bödmar, förklarar för Ehandel.se att det fortfarande inte finns något som kan ses som en gemensam e-handelsmarknad i Europa. Han befarar att de nya reglerna kommer att tolkas till konsumenternas fördel, i den händelse att en tvist uppstår.

- Det är det här vi har varnat för. I teorin låter detta kanske bra, men i praktiken blir det en risktagning för e-handlarna, säger han.

EMOTA hade gärna sett att eventuella tvister skulle lösas i e-handelsföretagets hemland, men risken är att det istället blir lagarna i konsumentens hemland som får gälla, menar de. 

- Antagligen kommer detta att leda till praxis som blir olika i olika länder. Det här tvingar i praktiken EU:s e-handlare att sätta sig in 28 olika länders lagstiftning, säger Jörgen Bödmar.

Annons