Best Buy ökade på nätet under första kvartalet

Årets första kvartal var lyckat för butikskedjan Best Buy, i alla fall på nätet. Medan butiksförsäljningen backade ökade tillväxten på nätet med över sju procent under årets första tre månader. Nu tar man nya krafttag för att öka den ytterligare.

Den amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy tvingades i början på förra året stänga ett 50-tal butiker på grund av den ökande konkurrensen från e-handeln. Efter det har man på olika sätt jobbat för att stå sig bättre mot sina nätkonkurrenter.

Bland annat började man i höstas prismatcha sina konkurrenter, både on- och offline. Man ingick också ett tätt samarbete med Samsung och skapade dedikerade Samsungbutiker på sin e-handelssajt och i sina fysiska butiker.

Annons

Man ska även ha utfört en rad andra satsningar på nätet och nu verkar det ha gett resultat. Medan kedjans butiksförsäljningen backat med 1,1 procent, och företaget visar upp en nettoförlust på 81 miljoner dollar, så har i alla fall deras e-handel sett en glädjande tillväxt.

Under årets första tre månader uppgick omsättningen på nätet till 498 miljoner dollar, en ökning med 7,1 procent jämfört med föregående år. Årets första kvartal som slutade den 5 maj var en vecka kortare än förra året, och räknar man bort den sista veckan från förra årets första kvartal, så var skillnaden så stor som 16,3 procent enligt Best Buy.

Fortsätter investera online

Nu säger butikskedjan att man ska fortsätta sina satsningar på nätet för att ytterligare öka försäljningen. Bland annat ska man jobba mer aktivt med sin organiska ranking i sökmotorerna och satsa mer på affiliate-marknadsföring.

Man ska också bli bättre på produktrekommendationer på sajten och Best Buy håller just nu på att byta ut sin tio år gamla sökmotor där den nya ska ge mer relevanta sökresultat.

– Vi har historiskt sett underinvesterat på nätet. Genom att öka våra investeringar online och genomföra dessa uppgraderingar kommer vi avsevärt förbättra vår effektivitet på nätet och, i vissa fall som när det gäller vår sökmotor, ta oss till branschledande nivåer, säger företagets vd Hubert Joly.

Best Buy ska också under årets andra kvartal börja med att skicka ut beställningar som är gjorda på nätet från 50 av sina butiker.

– BestBuy.com förlorar 2-4 procent av sina beställningar eftersom varan inte finns i lager vid e-handels distributionscentral. Det trots att produkten 80 procent av gångerna finns i lager i någon av våra butiker, säger Hubert Joly.

Annons

Källa: Internet Retailer

Annons