Bestseller satsar i USA och på en samlad E-handel

Den danska modegruppen Bestseller siktar in sig på USA. Till en början handlar det om en lansering av varumärkena Vero Moda, Noisy May och Junarose via rikstäckande butikskedjor. Det finns dock planer på egna butiker och nyligen öppnades en ny nätbutik där man samlat alla sina varumärken.

Miljardären Anders Holch Povlsen och hans familjebolag Bestseller, som står bakom varumärken som Jack & Jones, Vero Moda, Only och Selected med flera, har siktet inställt på den amerikanska marknaden.

Till en början rör det sig om en lansering av varumärkena och butikskoncepten Vero Moda, Noisy May och Junarose. Det efter att modekoncernen visat upp varumärkena på Magic-mässan i Las Vegas under förra månaden.

Annons

– Vi har en stark potential efter att ha haft en närvaro i Kanada under de senaste 11 åren, säger Jérôme Rolland, Vero Modas internationella försäljningschef.

En samlad E-handel

Bestseller säljer alltså redan ett antal varumärken på den kanadensiska marknaden. Man gör det via 12 butiker samt drygt 700 återförsäljare, och det är via det kanadensiska dotterbolaget som etableringen ska ske.

Till en början kommer man att använda sig av rikstäckande butikskedjor och just nu för man samtal med bland annat Bloomingdales. Det finns dock planer på kontor och egna butiker i USA och i dagarna har modekoncernen även lanserat en e-handel för alla varumärken under ett och samma tak, Bestseller.com.

– Våra butiker har alltid ansetts vara våra huvudmarknadsföringskanaler, så det är bara naturligt att vårt företags hem på Internet bör vara en Bestseller butik. Den nya sajten lanseras i Kanada i september och kommer att rullas ut i USA i januari 2015, säger Bestseller E-handelschef, Jens Christian Buhl.

Källor: FashionUnited.com, Habit

Annons