Annons

Betalfönster kan trassla till det i Universal Analytics

Betalfönster kan trassla till det i Universal Analytics

2014-04-29 09:24

Google har börjat rulla ut deras uppgraderade analystjänst, Universal Analytics, till användare. Den nya tjänsten skall göra det enklare att samla in data ifrån alla typer av digitala enheter och även koppla in exempelvis fysisk butiker i mätningen. Något som näthandlaren Martinshop experimenterat med.

Nu erbjuder Google de flesta att uppgradera till Universal Analytics. Betalleverantören Klarna varnade dock igår att man efter uppgraderingen kan behöva göra vissa ändringar. Den nya tjänsten ska nämligen inte hantera tredjepartsdomäner på samma sätt som tidigare.

Trafikkällor skrivs över

Detta kan resultera i att exempelvis Klarna Checkout (KCO), som visas i en iframe, skriver över andra trafikkällor. Även om KCO sägs konvertera bra så bör något vara fel om det är den enda "trafikkällan" som leder till köp.

Vad vi förstår är detta inte unikt för Klarnas betallösning utan e-handlare med andra betalfönster har rapporterat liknande problem. Problemet löses dock enkelt genom att utesluta exempelvis checkout.klarna.com som en trafikkälla.

Mer information om detta finner ni hos Klarna. Google har även en uppgraderingsguide för er som bestämt er för att gå över till Universal Analytics. Google Universal Analytics sägs vara mycket kraftfullare och flexiblare än tidigare verktyg så låt inte ovanstående problem avskräcka er om ni vill få en bättre analystjänst.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

flennstrom
2014-04-29 09:27

Klarna Checkout är inte en trafikkälla alls eftersom besökarna inte kommer därifrån. Själva kassakonverteringen är samma oavsett inställningar - det är rapporteringen för övriga trafikkällor som blir fel.

Julius
2014-04-29 09:55

@flennstrom: Har försökt förtydliga lite nu.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta