Annons

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura Tappar i popularitet

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

2017-12-14 15:39

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Andelen som helst betalar med faktura när de e-handlar har ökat med 27 procentenheter det senaste året. Under samma period har andelen som helst betalar nätköpet med ett betalkort minskat med fem procentenheter. Det är en av slutsatserna i den dagsfärska rapporten Sverige Betalar 2017, där svenskarnas betalningspreferenser har kartlagts.

En procent e-handlar med kontanter

En av de övergripande slutsatserna i rapporten är att kontantbetalningarna i samhället minskar, även när det handlar om köp på under 100 kronor.

- Att kontanta betalningar under 100 kronor minskar dramatiskt ger ytterligare bekräftelse på det vi tidigare har sett. Kontanter blir alltmer marginellt som betalmedel och andra betalningsmetoder tar över, säger Bengt Nilervall, betalexpert på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Faktum är dock att en procent av de tillfrågade i rapporten något överraskande har uppgett att de helst betalar med kontanter när de e-handlar. Det kan jämföras med att noll procent valde Bitcoin, och 4 procent valde betalappar som Swish och Masterpass.

De stora vinnarna var faktura- och kortbetalning, med 35 respektive 32 procent. 20 procent ville helst betala via direktbetalning via Internetbank när de gjorde ett köp på nätet.

Annons
Annons

Många vill slippa växla mellan betalsätt

Rapporten slår också fast att en hel del svenskar ogillar att röra sig mellan olika sätt att betala. 39 procent ansåg att det var “ganska viktigt” att alltid kunna betala med samma betalsätt oavsett om köpet till exempel skedde online, i en fysisk butik, i en automat eller på en restaurang. 31 procent tyckte däremot att det var “ganska oviktigt” att alltid få använda samma betalsätt.

Bakom Sverige Betalar 2017 står Svensk Handel, Länsförsäkringar bank, SEB och PayEx. Totalt har 1000 svenskar i åldern 16-74 år tillfrågats i en Sifo-undersökning, som ägde rum i november 2017.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta