Betalleverantören med en mycket dold avgift

En ganska chockerande nyhet har uppdagats i vårt e-handelsforum. I en diskussion kring vilken av betalväxlarna Payson eller Auriga som är bäst har det framkommit att en av dessa leverantörer använder ganska fula metoder för att dölja den verkliga kostnaden för tjänsten. Det är Auriga som är den stora boven i dramat.

Auriga påstås ta betalt, inte bara för lyckade transaktioner, utan även för misslyckade. Till exempel när kund glömt sitt lösenord för 3D-secure eller helt enkelt använder ett kort som inte fungerar av olika anledningar så tar Auriga betalt, av e-handlaren, för alla försök kunden gör att betala. Detta även om du som e-handlare i slutändan inte får en krona för "transaktionen" då det inte resulterat i något köp.

Annons

Vi kontaktade Auriga omedelbart efter att vi hört om detta minst sagt oetiska arbetssätt. Auriga har dock inte svarat på vår begäran om en kommentar i ärendet sedan vi kontakade dem i tisdags.

Hur gör andra leverantörer?

Efter att detta uppdagats så har flera av e-handlarna i forumet analyserat sina avtal och kontaktat sina betalväxlar, även andra aktörer än Auriga. Inga aktörer förutom Auriga verkar ta betalt för misslyckade transaktioner. Exempel på aktörer som analyserats av våra medlemmar är Dibs, Samport och av personliga erfarenheter vet vi att Certitrade inte heller tar betalt för misslyckade transaktioner.

Alla försök att kontakta Auriga av våra medlemmar tyder på att de tar betalt för alla försök till en transaktion. Ett citat ifrån Auriga som publicerats på forumet är följande:

"Ja, det stämmer att vi tar betalt för nekade transaktioner. Vi tar inte betalt per godkänd transaktion, utan per utförd tjänst. Oavsett resultat på transaktionen utför vi en tjänst där vi kontaktar bankerna. Denna tjänst kostar även oss pengar att utföra."

Ett annat citat ifrån Auriga publicerat av en annan medlem:

"Alla händelser som man kan se när man loggar in och kollar sina betalningar är var för sig en transaktion"

Auriga skyller bland annat på att de måste betala bankerna även för misslyckade transaktioner. Frågan är då varför de flesta andra betalleverantörerna inte behöver ta ut en avgift för detta. Auriga borde även förstå att det är ganska ohållbart för mindre e-handelsaktörer att betala för "transaktioner" som inte resulterar i något köp.

Annons

Konspirationsteorier

De riktigt konspiratoriska i forumet menar på att Auriga i princip har satt detta i system. Exempelvis så sägs de inte kontakta kunder som försöker betala med ett kort som inte är aktiverat för Internetbetalning. Detta för att dessa kunder ska göra så pass många försök som möjligt att betala, något som givetvis fyller på Aurigas plånbok samtidigt som det tömmer e-handlarens.

Även om dessa konspirationsteorier inte är sanna så verkar det tyvärr vara sant att Auriga tar ut en avgift för misslyckade transaktioner. Detta gör att deras tjänst blir svår att beräkna kostnaden för samtidigt som den blir mycket oattraktiv för nystartade och små e-handlare.

Vi hoppas på ett svar ifrån Auriga snarast möjliga så att vi kan ge deras synpunkt gällande ovanstående påståenden. Tills dess kan ni följa diskussionen här i e-handelsforumet.

Annons