Annons

Bidrag från Sverige ska få Tonga att satsa på e-handel Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet Ann Linde (S) vill se mer e-handel i fattiga länder

Bidrag från Sverige ska få Tonga att satsa på e-handel

2017-07-12 09:18

Sverige skänker årligen två miljarder till olika handelsprojekt världen över.

När Sveriges handelsminister Ann Linde (S) för några veckor sedan tog emot UNCTAD:s generalsekreterare Mukhisa Kituyi under ett besök i Stockholm, passade hon på att meddela att Laos och Myanmar skulle få ett miljonbidrag från Sverige. Det skulle användas till att bygga upp e-handelsmöjligheterna i de båda länderna.

Fiberkablar ska ge e-handelsmöjligheter

Men Sverige bidrar med betydligt mer än så för att länder runt om i världen ska få till satsningar på digitalisering och e-handel. Totalt handlar det om två miljarder svenska kronor som årligen delas ut till olika handelsprojekt i u-länder, enligt en artikel i Svenska Dagbladet.

Tidningen rapporterar att den senaste i raden av insatser är att dra fiberkablar i öriket Tonga, något som förhoppningsvis ska leda till att fler av landets kvinnor lär sig om e-handel och börjar med försäljning på nätet. Detta för att kvinnors småföretagande ska få sig en välbehövlig skjuts.

Annons
Annons
- Vi måste stötta kvinnor i att kunna sälja sina varor över nätet, säger Ann Linde till SvD.

"Måste få fler att börja använda nätet"

Bakgrunden till satsningen på just kvinnors e-handlande är att kvinnor i lägre utsträckning än män använder sig av Internet i dag, enligt Linde.

En annan viktig sak för att öka e-handeln i u-länderna är att få bättre frihandelsavtal, menar hon. Det kan till exempel handla om tullfrihet på vissa varor. Totalt satsar EU 13 miljarder euro om året, varav Sveriges två miljarder kronor är en del, på världshandelsorganisationen WTO:s utvecklingsarbete Aid for Trade.

- Vi måste få fler människor att börja använda nätet och ta del av globala värdekedjor genom ökad e-handel, säger Ann Linde.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem