SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Big data ger Byggmax bättre kundinsikt

Big data ger Byggmax bättre kundinsikt

2016-10-12 10:00

Varje steg du tar på internet registreras och sparas. Genom att analysera sin köpdata kan e-handlare få tillgång till värdefull information om sina kunder.
 — Data är hårdvaluta, men det är kvaliteten på den som är avgörande, inte förmågan att samla in, säger Ulf Johansson, professor i datavetenskap.

Big data kallas det när man samlar in
och lagrar en stor mängd information. När
man väljer ut, hanterar och analysera den här datan kallas det smart data.

Byggvaruföretaget Byggmax använder sig av det nya verktyget Collector Insights för att kunna ge sina kunder bättre och mer riktade erbjudanden.

"Möjligheten att bryta ned informationen baserat på ett stort antal parametrar är värdefullt för oss som har många butiker och en omfattande e-handel, säger Samuel Lindén, affärsområdeschef, Byggmax"

Det är inte främst mängden data som är det viktiga utan hur man tolkar den. En kunds data är en faktisk historik där olika ”sanningar” kan hittas och med hjälp av algoritmer kan man i förväg räkna ut hur en kund kommer bete sig. En e-handlare kan med data från CRM-systemen förutsäga vilka kunder som är på väg att lämna företaget eller rangordna kunder utifrån hur troligt det är att de kommer nappa på ett erbjudande.

"Vi kan fånga upp mönster och beteenden som tidigare bara anats. Detta blir ett beslutstöd som gör att vi kan ta bättre underbyggda beslut, och i tidigare skede än vad som varit möjligt innan, säger Samuel Lindén"

Ulf Johansson, professor i datavetenskap vid Högskolan
i Borås, tror att vi i framtiden kommer bli mer medvetna om hur värdefull vår personliga information är för olika företag.

"Personer kommer bli mer tydliga med att de äger sin egen data och inte dela med sig av den lika enkelt som de gör idag på exempelvis sociala medier. En hypotes är att personifierad data därmed blir en vara som kan köpas och säljas – där privatpersoner säljer sin data till olika företag"

Förutsäga kunders beteende

Collector Insights är en ad-on till Collector Banks betallösningar och ger e-handlare full insikt och möjlighet att analysera sin kunddatabas. Man kan enkelt navigera och filtrera i kundbasens demografi och geografi kopplat till omsättning och köpdata.

När man analyserar sin data kan man bland annat förutsäga hur olika kunder kommer att svara på ett erbjudande och utveckla sin marknadsföring efter det. Man kan även se vilka kunder som inte handlat på länge och hur man ska approchera dem igen, få fram försäljningsprognoser, viktiga kundvärden och identifiera ”regler” som beskriver vanliga köpbeteenden.

Det kallas prediktiv modellering och betyder att man analyserar sin data med hjälp av olika algoritmer för att göra flera typer av förutsägelser:

  1. Responsmodellering: Att förutsäga hur olika kunder kommer svara på ett erbjudande och utveckla marknadsföringen efter det.
  2. Churn-prediction: Se vilka kunder som inte handlat på länge och hur man kan approchera dem igen.
  3. Försäljningsprognoser: Ta fram prognoser för hur din försäljning kommer att utvecklas.
  4. Kundvärde: Vilka värden är viktigast för dina kunder.
  5. Market basket analysis eller associationsregelanalys: Med hjälp av data från köp kan man få fram “regler” som beskriver vanliga köpbeteenden. 35 % av all försäljning hos Amazon drivs av rekommendationer baserat på vad folk brukar köpa (“Frequently bought together”).

 

Collector Bank AB
Collector erbjuder betallösningar som ökar kundnöjdheten genom att erbjuda längre betaltider och flexibla betalsätt, dessutom fakturalösning för både privat- och företagskunder.  LÄS MER
Kontakt:
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se

 

Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta