Bilhandeln kan vara på väg att flytta ut på nätet

En ny undersökning visar på en växande tilltro när det gäller bilhandeln på nätet. När toppledare i den internationella bilbranschen värderar olika marknadsmodeller för bilhandeln, svarar de att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal. Samtidigt spås den traditionella bilhandeln en tillbakagång.

Undersökningen, som årligen utförs av konsultfirman KPMG, bygger på intervjuer med toppchefer från världsledande bilsällskap, bilproducenter, leverantörer, förhandlare, leverantörer av finansiella tjänster, leasingsällskap samt leverantörer av mobilitetslösningar.

Och svaren vittnar om att en förflyttning av bilhandeln håller på att äga rum, från bilsalonger till Internet. Endast hälften av de tillfrågade tror nämligen att traditionell bilhandel är nyckeln till framgång för bilbranschen.

Annons

Många tror också att bilhallarna kommer att övergå till att bli så kallade ”touch points” för relationer som redan etablerats på nätet. 72 procent säger däremot att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal för återförsäljare och mellanhänder. När man sållade ut återförsäljare sjönk den siffran något till 60 procent.

9 av 10 ser inte bilen i verkligheten

Och det här är en utveckling som KVD, en av Nordens största Internetbaserade marknadsplatser för köp och sälj av begagnade bilar, märkt av. Företaget har sålt bilar via nätet sedan 2001 och idag väljer över 90 procent av dem som handlar bil på sajten, att köpa bilen utan att se den i verkligheten före köpet.

– Undersökningen bekräftar att bilbranschen står inför förändringar och att nya marknadsmodeller kommer prägla utvecklingen av branschen de närmsta åren. Vi ser början på en helt ny bilbransch, som drivs fram av ny teknologi och förändrade konsumentvanor. Vinnarna på den nya bilmarknaden är de aktörer som klarar av att anpassa sig och utnyttja de möjligheter som ligger i skärningspunkterna mellan teknikutveckling och nya konsumentbeteenden, säger Ulrika Drotz Molin, VD på KVD.

Att nätet får en allt större betydelse för bilköpet stöds också av rapporten, Capgemeni’s Cars Online 12/13. Enligt den använder 94 procent av de som är ute efter att köpa en ny bil nätet för att söka efter information om aktuella bilar.

– Undersökningarna visar på att framtida tillväxt för branschen kommer från nätbaserad försäljning och tilläggstjänster knutna till bilförsäljningen. Det gäller både för nybilsförsäljning och begagnatmarknaden. Den svenska marknaden har kommit långt, men vi ser en ännu större potential inom en snar framtid och utvecklar oss hela tiden för att ligga i framkant, säger Ulrika Drotz Molin.

Källa: Press

Annons
Annons