Annons

Bilhandeln kan vara på väg att flytta ut på nätet

Bilhandeln kan vara på väg att flytta ut på nätet

2014-02-17 12:07

En ny undersökning visar på en växande tilltro när det gäller bilhandeln på nätet. När toppledare i den internationella bilbranschen värderar olika marknadsmodeller för bilhandeln, svarar de att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal. Samtidigt spås den traditionella bilhandeln en tillbakagång.

Undersökningen, som årligen utförs av konsultfirman KPMG, bygger på intervjuer med toppchefer från världsledande bilsällskap, bilproducenter, leverantörer, förhandlare, leverantörer av finansiella tjänster, leasingsällskap samt leverantörer av mobilitetslösningar.

Och svaren vittnar om att en förflyttning av bilhandeln håller på att äga rum, från bilsalonger till Internet. Endast hälften av de tillfrågade tror nämligen att traditionell bilhandel är nyckeln till framgång för bilbranschen.

Många tror också att bilhallarna kommer att övergå till att bli så kallade ”touch points” för relationer som redan etablerats på nätet. 72 procent säger däremot att Internet kommer att bli en allt viktigare kanal för återförsäljare och mellanhänder. När man sållade ut återförsäljare sjönk den siffran något till 60 procent.

9 av 10 ser inte bilen i verkligheten

Och det här är en utveckling som KVD, en av Nordens största Internetbaserade marknadsplatser för köp och sälj av begagnade bilar, märkt av. Företaget har sålt bilar via nätet sedan 2001 och idag väljer över 90 procent av dem som handlar bil på sajten, att köpa bilen utan att se den i verkligheten före köpet.
– Undersökningen bekräftar att bilbranschen står inför förändringar och att nya marknadsmodeller kommer prägla utvecklingen av branschen de närmsta åren. Vi ser början på en helt ny bilbransch, som drivs fram av ny teknologi och förändrade konsumentvanor. Vinnarna på den nya bilmarknaden är de aktörer som klarar av att anpassa sig och utnyttja de möjligheter som ligger i skärningspunkterna mellan teknikutveckling och nya konsumentbeteenden, säger Ulrika Drotz Molin, VD på KVD.
Att nätet får en allt större betydelse för bilköpet stöds också av rapporten, Capgemeni’s Cars Online 12/13. Enligt den använder 94 procent av de som är ute efter att köpa en ny bil nätet för att söka efter information om aktuella bilar.
– Undersökningarna visar på att framtida tillväxt för branschen kommer från nätbaserad försäljning och tilläggstjänster knutna till bilförsäljningen. Det gäller både för nybilsförsäljning och begagnatmarknaden. Den svenska marknaden har kommit långt, men vi ser en ännu större potential inom en snar framtid och utvecklar oss hela tiden för att ligga i framkant, säger Ulrika Drotz Molin.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2014-02-17 13:16

En naturlig utveckling där både bilhandlare och konsument kan bli vinnare.

Bilhandlarna dras idag med ganska stora lokalkostnader, och precis som många andra branscher en stor skillnad mellan öppettider och när de flesta kunder har tid att titta på en ny bil. Därtill vänder sig en bil i en bilhall till en relativt begränsad kundkrets. Man åker inte så långt för att titta på en vanlig bil.

För konsumenten är det bättre att hemma i lugn och ro läsa ett objektivt besiktningsprotokoll, kunna jämföra bilars skick och pris och ha ett stort utbud att välja mellan. Att slippa ha en bilhandlare med klassisk svada runt huvudet hela tiden kan vara värt en del också.

Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta