Annons

Björn Borgs E-handel växte med nästan 80 procent

Björn Borgs E-handel växte med nästan 80 procent

2015-02-20 14:46

En stark avslutning på året gjorde att klädbolaget Björn Borg slapp stå med byxorna nere. Och när sportmodeföretaget summerar året som gått kan man konstatera att e-handeln fortsätter sin starka utveckling. En satsning som nu rullar vidare med ett spel där fokus ligger på kärlek.

E-handeln har blivit en allt viktigare kanal för klädmärket Björn Borg. Något som inte minst visade sig när man i veckan släppte sin årsrapport för 2014. Koncernens nettoomsättning uppgick under förra året till 538,8 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med föregående år.

Man kan samtidigt redovisa ett resultat efter skatt på 47,6 miljoner kronor för 2014, en ökning från 13,9 miljoner föregående år. Och här ska e-handelns fortsatt starka utveckling, där omsättningen under året ökade med 79 procent till 22,2 miljoner kronor, spelat en viktig roll.

– Året avslutades starkt med en nettoomsättningsökning på 36 procent under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Resultatet drevs av god tillväxt i vår egen e-handel samt stark omgåendeförsäljning på våra egna marknader Sverige och Finland, säger Henrik Bunge, VD för Björn Borg.

Kärlek istället för våld

Under hösten färdigställdes även Björn Borgs nya affärsplan som ställer tre områden i centrum. Ökat fokus på sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa.

Förutom bibehållen fokus på underkläder ska Björn Borg, som för ett par år sedan tog en tydlig ställning i gayfrågan, fortsätta med ett aktivt ställningstagande för mer kärlek i världen. Något man även gjorde när det var dags att lansera Björn Borgs vår- och sommarkollektion 2015.

Tillsammans med reklambyrån Garbergs och spelstudion Isbit Games har man tagit fram spelet "First Person Lover". Ett spel med fokus på kärlek istället för våld där man parodiserat "first person shooter"-genren som ofta används i krigsspel. Man kan även handla kläder virtuellt i spelet, men de skickas tyvärr in hem med posten.

– Det var en stor utmaning. Vi var tvungna att fånga in en målgrupp som inte brukar se på tv och kom fram till att det skulle vara spännande med ett datorspel. Det svåra var att göra ett kvalitativt spel där spelarna kunde se Björn Borgs kläder, på den korta tiden vi hade, sa Lotta Mårlind, art director på reklambyrån Garbergs.

 

Källor: Press, Dagens Media

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta