Annons

Björn Borgs E-handel växte med nästan 80 procent

Björn Borgs E-handel växte med nästan 80 procent

2015-02-20 14:46

En stark avslutning på året gjorde att klädbolaget Björn Borg slapp stå med byxorna nere. Och när sportmodeföretaget summerar året som gått kan man konstatera att e-handeln fortsätter sin starka utveckling. En satsning som nu rullar vidare med ett spel där fokus ligger på kärlek.

E-handeln har blivit en allt viktigare kanal för klädmärket Björn Borg. Något som inte minst visade sig när man i veckan släppte sin årsrapport för 2014. Koncernens nettoomsättning uppgick under förra året till 538,8 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med föregående år.

Man kan samtidigt redovisa ett resultat efter skatt på 47,6 miljoner kronor för 2014, en ökning från 13,9 miljoner föregående år. Och här ska e-handelns fortsatt starka utveckling, där omsättningen under året ökade med 79 procent till 22,2 miljoner kronor, spelat en viktig roll.

– Året avslutades starkt med en nettoomsättningsökning på 36 procent under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Resultatet drevs av god tillväxt i vår egen e-handel samt stark omgåendeförsäljning på våra egna marknader Sverige och Finland, säger Henrik Bunge, VD för Björn Borg.

Kärlek istället för våld

Under hösten färdigställdes även Björn Borgs nya affärsplan som ställer tre områden i centrum. Ökat fokus på sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa.

Förutom bibehållen fokus på underkläder ska Björn Borg, som för ett par år sedan tog en tydlig ställning i gayfrågan, fortsätta med ett aktivt ställningstagande för mer kärlek i världen. Något man även gjorde när det var dags att lansera Björn Borgs vår- och sommarkollektion 2015.

Tillsammans med reklambyrån Garbergs och spelstudion Isbit Games har man tagit fram spelet "First Person Lover". Ett spel med fokus på kärlek istället för våld där man parodiserat "first person shooter"-genren som ofta används i krigsspel. Man kan även handla kläder virtuellt i spelet, men de skickas tyvärr in hem med posten.

– Det var en stor utmaning. Vi var tvungna att fånga in en målgrupp som inte brukar se på tv och kom fram till att det skulle vara spännande med ett datorspel. Det svåra var att göra ett kvalitativt spel där spelarna kunde se Björn Borgs kläder, på den korta tiden vi hade, sa Lotta Mårlind, art director på reklambyrån Garbergs.

 

Källor: Press, Dagens Media

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta