Björn Borgs E-handel växte med nästan 80 procent

En stark avslutning på året gjorde att klädbolaget Björn Borg slapp stå med byxorna nere. Och när sportmodeföretaget summerar året som gått kan man konstatera att e-handeln fortsätter sin starka utveckling. En satsning som nu rullar vidare med ett spel där fokus ligger på kärlek.

E-handeln har blivit en allt viktigare kanal för klädmärket Björn Borg. Något som inte minst visade sig när man i veckan släppte sin årsrapport för 2014. Koncernens nettoomsättning uppgick under förra året till 538,8 miljoner kronor, en ökning med 9 procent jämfört med föregående år.

Man kan samtidigt redovisa ett resultat efter skatt på 47,6 miljoner kronor för 2014, en ökning från 13,9 miljoner föregående år. Och här ska e-handelns fortsatt starka utveckling, där omsättningen under året ökade med 79 procent till 22,2 miljoner kronor, spelat en viktig roll.

Annons

– Året avslutades starkt med en nettoomsättningsökning på 36 procent under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Resultatet drevs av god tillväxt i vår egen e-handel samt stark omgåendeförsäljning på våra egna marknader Sverige och Finland, säger Henrik Bunge, VD för Björn Borg.

Kärlek istället för våld

Under hösten färdigställdes även Björn Borgs nya affärsplan som ställer tre områden i centrum. Ökat fokus på sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa.

Förutom bibehållen fokus på underkläder ska Björn Borg, som för ett par år sedan tog en tydlig ställning i gayfrågan, fortsätta med ett aktivt ställningstagande för mer kärlek i världen. Något man även gjorde när det var dags att lansera Björn Borgs vår- och sommarkollektion 2015.

Tillsammans med reklambyrån Garbergs och spelstudion Isbit Games har man tagit fram spelet "First Person Lover". Ett spel med fokus på kärlek istället för våld där man parodiserat "first person shooter"-genren som ofta används i krigsspel. Man kan även handla kläder virtuellt i spelet, men de skickas tyvärr in hem med posten.

– Det var en stor utmaning. Vi var tvungna att fånga in en målgrupp som inte brukar se på tv och kom fram till att det skulle vara spännande med ett datorspel. Det svåra var att göra ett kvalitativt spel där spelarna kunde se Björn Borgs kläder, på den korta tiden vi hade, sa Lotta Mårlind, art director på reklambyrån Garbergs.

 

Källor: Press, Dagens Media

Annons

Annons