Black Friday: Elgiganten kör treskift för att klara e-handeln

Konkurrenten MediaMarkt har förberett sig i flera månader.

Elektronikjättarna är redo för Black Friday. MediaMarkt har redan startat shoppingfesten, vilket skedde under söndagskvällen, medan Elgiganten verkar invänta fredagen.

- Vi har laddat upp med en mängd fantastiska erbjudanden som avlöser varandra i både varuhus och e-handel under hela veckan, säger Henrik Hedlund, Head of Sales på MediaMarkt.

Annons

Elgiganten utlovar ännu bättre erbjudanden och en bättre produkttillgång än förra året, då företaget omsatte 511 miljoner under drygt ett dygn.

- Trots rekordsiffror att jämföra oss mot tror vi att det blir ännu större i år, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

"Den största någonsin"

Elgiganten har nu stärkt upp både tekniken och bemanningen för att kunna hantera en ännu större topp än i fjol.

- Årets Black Friday kommer att bli den största någonsin, men vi står väl förberedda att ta hand om alla kunder, säger Niclas Eriksson.

- Black Friday har vuxit sig större och större de senaste åren och 2018 kommer inte att bli något undantag, vi ser fram emot nya rekord i år, säger Henrik Hedlund på MediaMarkt.

"Systemen har stresstestats"

Elgigantens nordiska distributionscentral i Jönköping bemannas nu upp och går över till treskift under Black Friday-helgen för att hantera orderingången från e-handeln.

- Det stora kundflödet och efterfrågan kräver noggranna förberedelser i alla försäljningskanaler. Under året har IT-systemen stresstestats för att säkerställa en smidig e-handel och ute i varuhusen bemannar man upp personalstyrkan maximalt för att erbjuda kunderna en bra shoppingupplevelse under hela dagen, meddelar Elgiganten.

Tre gånger så högt

MediaMarkt berättar samtidigt att förberedelserna har pågått i flera månader för att se till att allt är på plats inför årets shoppinghögtid.

Annons

- Vi har också extra många medarbetare på plats i varuhusen för att hjälpa kunderna med allt från produktinformation till olika tjänster, säger Henrik Hedlund.

Enligt Elgiganten så ska deras trafiksiffror den senaste veckan visa att intresset för Black Friday är tre gånger så högt i år, jämfört med motsvarande period förra året.

Annons