Annons

Black Friday delar kunderna i två läger Black Friday tilltalar inte alla britter

Black Friday delar kunderna i två läger

2015-11-03 08:21

Drygt en tredjedel av Storbritanniens nätkunder kommer med största sannolikhet att shoppa loss under Black Friday, men nästa lika många hatar allt vad dagen innebär.

Under förra årets Black Friday ökade online-försäljningen i Storbritannien med 135 procent jämfört med 2013. En ökning som tog en hel del distributörer och återförsäljare på sängen då ordervolymerna blev drygt 30 procent större än förväntat.

Årets Black Friday spås bli ännu större och enligt en ny undersökning, genomförd av den brittiska branschorganisationen IMRG, är det 31 procent av de tillfrågade som ser fram emot vad som komma skall och tänker shoppa loss den 27 november. Att jämföra med förra årets 20 procent.

Alla är dock inte lika förtjusta och nästan lika många, 30 procent, gillar inte Black Friday eller till och med hatar allt vad dagen innebär. Resterande 39 procent har däremot inte bestämt sig för vad de tycker om den stora shopping-dagen.

Annons
Annons

En majoritet återvänder

Förra årets Black Friday hade samtidigt en stor inverkan på resten av året, för även om det shoppades rejält under dagen fick sig den resterande julhandeln en törn. Och i takt med att återförsäljare och distributörer hade svårt att få ut alla beställningar i tid var det flera kunder som kände sig rejält lurade.

Trots det var 77 procent av förra årets Black Friday-kunder nöjda, eller väldigt nöjda, med dagen och 85 procent av förra årets kunder kommer att shoppa loss även i år.

– Trots förra årets kalabalik ser det ut som att ännu fler britter kommer att leta sig ut för att shoppa på nätet, och i butik, den 27 november. I år måste återförsäljare vara med på noterna och matcha kundernas förväntningar, säger Kat Hounsell, försäljnings- och marknadsdirektör på eDigitalResearch.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta