Annons

Black Friday delar kunderna i två läger Black Friday tilltalar inte alla britter

Black Friday delar kunderna i två läger

2015-11-03 08:21

Drygt en tredjedel av Storbritanniens nätkunder kommer med största sannolikhet att shoppa loss under Black Friday, men nästa lika många hatar allt vad dagen innebär.

Under förra årets Black Friday ökade online-försäljningen i Storbritannien med 135 procent jämfört med 2013. En ökning som tog en hel del distributörer och återförsäljare på sängen då ordervolymerna blev drygt 30 procent större än förväntat.

Årets Black Friday spås bli ännu större och enligt en ny undersökning, genomförd av den brittiska branschorganisationen IMRG, är det 31 procent av de tillfrågade som ser fram emot vad som komma skall och tänker shoppa loss den 27 november. Att jämföra med förra årets 20 procent.

Alla är dock inte lika förtjusta och nästan lika många, 30 procent, gillar inte Black Friday eller till och med hatar allt vad dagen innebär. Resterande 39 procent har däremot inte bestämt sig för vad de tycker om den stora shopping-dagen.

Annons
Annons

En majoritet återvänder

Förra årets Black Friday hade samtidigt en stor inverkan på resten av året, för även om det shoppades rejält under dagen fick sig den resterande julhandeln en törn. Och i takt med att återförsäljare och distributörer hade svårt att få ut alla beställningar i tid var det flera kunder som kände sig rejält lurade.

Trots det var 77 procent av förra årets Black Friday-kunder nöjda, eller väldigt nöjda, med dagen och 85 procent av förra årets kunder kommer att shoppa loss även i år.

– Trots förra årets kalabalik ser det ut som att ännu fler britter kommer att leta sig ut för att shoppa på nätet, och i butik, den 27 november. I år måste återförsäljare vara med på noterna och matcha kundernas förväntningar, säger Kat Hounsell, försäljnings- och marknadsdirektör på eDigitalResearch.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta