Annons

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

2014-12-16 14:17

Black Friday-yra fick den brittiska e-handeln att gå varm under november månad och totalt spenderades det mer än 12 miljarder pund på nätet. Jämfört med 2013 ökade e-handeln med 20 procent och jämfört med oktober var siffrorna än mer imponerande.

Detaljhandeln på nätet i Storbritannien ökade med 20 procent under november månad jämfört med i fjol. Totalt spenderades det 12,1 miljarder pund online, och jämför man med oktober, så är tillväxten hela 37 procent enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.

Det är den största ökningen mellan de två månaderna under de 14 år som mätningarna har genomförts. Plockar man bort resor ur ekvationen är tillväxten än mer imponerande, 22 procent jämfört med föregående år och 45 procent från månad till månad.

16 procent för helåret

Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday, Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.
– Black Friday-helgen resulterade i en signifikant stegring i online-försäljningen under sista veckan i november. Enbart under Black Friday ökade försäljningen med 135 procent jämfört med förra året och dagen var den mest intensiva näthandelsdagen på året hittills, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.
Tillväxten på nätet ligger nu på 15 procent för helåret, och med en bra start i december som kickade igång med Cyber Monday, väntas den siffran landa runt 16 procent när året är slut. Något som ligger i linje med IMRG och Capgeminis tillväxtprognos för 2014.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta