Annons

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

Black Friday fick fart på Storbritanniens E-handel

2014-12-16 14:17

Black Friday-yra fick den brittiska e-handeln att gå varm under november månad och totalt spenderades det mer än 12 miljarder pund på nätet. Jämfört med 2013 ökade e-handeln med 20 procent och jämfört med oktober var siffrorna än mer imponerande.

Detaljhandeln på nätet i Storbritannien ökade med 20 procent under november månad jämfört med i fjol. Totalt spenderades det 12,1 miljarder pund online, och jämför man med oktober, så är tillväxten hela 37 procent enligt IMRG Capgemini e-Retail Sales Index.

Det är den största ökningen mellan de två månaderna under de 14 år som mätningarna har genomförts. Plockar man bort resor ur ekvationen är tillväxten än mer imponerande, 22 procent jämfört med föregående år och 45 procent från månad till månad.

16 procent för helåret

Rekordsiffrorna under november kan i stor del härledas till den stora rea-dagen, Black Friday, Under veckan fram till den svarta fredagen ökade försäljningen på nätet med 44 procent jämfört med föregående vecka.
– Black Friday-helgen resulterade i en signifikant stegring i online-försäljningen under sista veckan i november. Enbart under Black Friday ökade försäljningen med 135 procent jämfört med förra året och dagen var den mest intensiva näthandelsdagen på året hittills, säger Tina Spooner, Chief Information Officer vid IMRG.
Tillväxten på nätet ligger nu på 15 procent för helåret, och med en bra start i december som kickade igång med Cyber Monday, väntas den siffran landa runt 16 procent när året är slut. Något som ligger i linje med IMRG och Capgeminis tillväxtprognos för 2014.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta