Black Friday slår alla rekord

Uppslutningen kring årets shoppingkalas, Black Friday, har varit mycket större än förra året. I alla fall när vi tittar på näthandeln. Tidiga siffror visar nu att försäljningsrekorden ser ut att flyga all världens väg.

Black Friday pågår just nu i e-handelssverige och världen. Svenska e-handlare kampanjar i mycket större utsträckning jämfört med föregående år och inte minst nyhetsbreven har flödat in gällande olika erbjudanden.

Fler besök än någonsin

Annons

Jämförelsesidan Prisjakt meddelar att deras besöksantals har skjutit i höjden och de har även lagt ut en speciell sida för alla Black Friday-erbjudanden.

– Prisjakt har just nu våra största besökstal någonsin en förmiddag, jämfört med alla förmiddagar vi har tidigare. Black Friday är med detta infört i Sverige av våra e-handlare. Måste säga att jag är imponerad över kraften och hur bra många e-handlare gör detta, säger Magnus Bengtsson, pressansvarig på Prisjakt.

Magnus påpekar några saker som bidrar till den höga trafiken. Många e-handlare ger förstås bra erbjudanden specifikt för dagen men också per timme. Dagen ligger även lägligt efter lön. CDON.com är en av de som kör med nya erbjudanden varje timme.

95 procents ökning

Betalleverantören Klarna ser just nu även de enorma ökningar. Försäljningen skall vid lunchtid gått upp med 95 procent jämfört med en vanligt fredag.

Annons

– Alla rekord för svensk e-handel sprängs idag. Tomten håller på att bli digital och det är inte långt kvar till att fler julklappar köps på nätet än i butiker. Det är en naturlig utveckling i takt med att handeln på nätet blir enklare och tryggare, säger Erik Engellau-Nilsson, kommunikationschef på Klarna.

Segmenten som ökar mest hos Klarna är underhållning, elektronik och leksaker. Patrik Weiland på prylbutiken CoolStuff rapporterar även fina siffror gällande förmiddagen.

Posten väntar jättevolymer

Nu väntar förstås ett ivrigt packande av paket hela helgen för många e-handlare. PostNord är ett av flera fraktbolag som nu kommer få kicka igång logistiken på allvar. Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord, meddelar att alla parter är redo för jättevolymer.

Annons