Blocket backar – chattkrav för butikskunderna borttaget

Blockets nylanserade meddeladefunktion behöver inte längre användas av marknadsplatsens butikskunder.

I slutet av juni lanserade Blocket en ny intern meddelandetjänst som innebar att marknadsplatsens användare fick logga in för att kunna kommunicera med varandra. De använde då inte sina vanliga mailadresser utan fick en krypterad Blocketvariant som bara gick att svara på inom Blockets system. Ambitionen från Blockets sida var att göra det enklare och tryggare att handla på sajten, men alla var inte imponerade.

"Har fått en del input"

En e-handlare som använde sig av tjänsten Butik på Blocket tyckte till exempel att tjänsten utgjorde ett hinder för köp när kunderna var tvungna att logga in för att kunna kontakta honom, och kände sig dessutom tvingad till en tjänst som han inte själv valt.

Annons
Annons

Nu väljer Blocket att ta bort kravet på att använda meddelandetjänsten från sina butikskunder. Dessa måste fortfarande vara inloggade för att kunna handla, men kan nu använda vanliga mailadresser.

- Vi har fått en del input från butiksägarna som vi värdesätter, säger Linnéa Aguero, PR- och presschef på Blocket.

Den input som inkommit ska framför allt ha handlat om att e-handlarna fick problem med sina CRM-system när de inte kunde se kundernas mailadresser samt att det inte gick att vidarebefordra kundernas mail.

- Det är sådant vi får titta på. Men det är klart att vi också vill att det ska bli mer effektivt att handla. Ju enklare det är att handla desto bättre.

Blir kvar för privatpersoner 

Blockets meddelandetjänst kommer däremot att finnas kvar när det gäller köp- och säljärenden mellan privatpersoner.

- Vi har fått bra respons från svenska folket. Kravet på att logga in upplevs inte som något hinder utan folk är vana vid det från till exempel Facebook och Messenger. Dessutom uppskattas det att man får alla sina ärenden samlade i ett konto.

Men sista kortet är inte lagt. Nu ska Blocket nämligen fundera på hur meddelandetjänsten på ett bättre sätt ska kunna anpassas för butikskunderna. Linnéa Aguero vill inte spekulera i vad framtida tekniska uppdateringar kan komma att innebära i detalj, men lovar att titta på den feedback som har kommit in.

- Vi vidareutvecklar hela tiden, och där har vi ett jobb att göra. Vi vill att våra säljare ska se det här som en möjlighet och inte som ett tvång. Så vi fortsätter att testa och försöker förstås att göra det här så bra som möjligt.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!