Bluebox julprognos: 20 procent upp från förra året

REA-stopp och större lager väntas ge effekt.

Under sitt senaste verksamhetsår minskade Bluebox sin omsättning något, men passade samtidigt på att fördubbla sitt resultat, vilket vi kunde berätta om tidigare i veckan. I samma veva kunde vi avslöja att det i e-handelssammanhang gamla företaget, hade bestämt sig för att förändra sitt sätt att driva kampanjer.

LÄS ÄVEN: Bluebox flyttade till nytt lager och dubblade resultatet

Annons

Nu visar det sig att den nya kampanjstrategin, som i korthet går ut på att begränsa antalet produkter med nedsatta priser, beräknas ge ett intäktslyft på 20 procent under december månad. Bluebox har även kommit tillrätta i sina nya lokaler, vilket också ska göra sitt till.

- Med ett vältrimmat lager och ordning på logistiken blir det enklare för oss att fokusera på att faktiskt sälja och packa julklappar, istället för hantering av gods, tomma leveranskartonger och lagerpåfyllning, säger delägaren Charlotta Lannerheim i ett pressmeddelande.

Det nya lagret "ett lyckokast"

Bluebox flyttade in i sina nya lokaler under sommaren 2016 och har nu upptäckt fördelarna med att lämna det gamla lagret, med en yta på 1350 kvadratmeter, bakom sig. 

- Den nya, anpassade lokalen har visat sig vara ett lyckokast för Bluebox. Med 2000 kvadratmeter specialanpassad yta flyter julhandelslogistiken mycket bättre och kontorsdelen är trivsammare, säger Charlotta Lannerheim, och fortsätter:

- Vi sparar mycket tid på att slippa flytta runt saker, eller stapla på hög som vi var tvungna att göra förr.

LÄS ÄVEN: Veteranen Bluebox storsatsar med nya lokaler

Bluebox grundades år 2 000 och omsatte under det senaste året nära 29 miljoner kronor. Den fasta personalstyrkan omfattar tio fast anställda, men inför julen utökas antalet medarbetare till ungefär 30.

Annons
Annons