Bokus blickar framåt – vill bli största nätbokhandeln

Bokus VD Maria Hamrefors berättar om hur de ska fortsätta under de närmaste 20 åren.

I förra veckan kunde vi berätta ett nätbokhandeln Bokus fyllt 20 år. Och under de två decennier som gått har det minst sagt hänt en hel del. Men när VD Maria Hamrefors ser tillbaka kan hon konstatera att huvudverksamheten fortfarande är densamma.

- Vi var ju en av pionjärerna inom e-handeln och det har hänt enormt mycket under de här åren. Samtidigt är ju Bokus fortfarande det vi har varit hela tiden. Vi satsar på böcker och vill fortsätta att vara en specialiserad e-handel på det området, säger hon till Ehandel.se.

Annons

“Tog 15 år för kanalen att bli störst”

En sak som dock förändrats kraftigt är som bekant e-handelns utbredning.

- Det som verkligen är anmärkningsvärt under de senaste 20 åren är att e-handel har vuxit fram som största kanal när det gäller försäljning av böcker. Det tog 15 år för den här kanalen att bli störst på marknaden, men nu är vi där, sammanfattar Maria Hamrefors.

Inga fysiska butiker i pipelinen

Idag har Bokus intagit en stabil andraplats på nätboksmarknaden, efter ettan Adlibris. Men Maria Hamrefors säger att Bokus kommer att fortsätta att vara ett renodlat e-handelsföretag. Några satsningar på fysiska butikskoncept, som Adlibris genomfört den senaste tiden, blir det alltså inte för Bokus del.

- Vi ser Bokus som en ren e-handelsaktör. Sen har vi även Akademibokhandeln, som en systerverksamhet, där vi har både e-handel och butiker. Men för Bokus känns det definitivt som att vi har en plats på nätmarknaden.

Och under hösten ska sajten utvecklas med uppdatering av olika funktioner. Dock rör det sig mer om kontinuerligt arbete än om stora förändringar.

- Vi tittar på själva designen av hemsidan och ska även se över kommunikationen. Men det är ingen “big bang”-förändring, utan det handlar om successiva förbättringar. 

“Lönsamhet som vi är väldigt nöjda med”

Och även om det går bra för Bokus - rörelsemarginalen för förra året landade på 6,5 procent - så känner även de av bokbranschens tuffa konkurrens.

- Det är små marginaler och väldigt pressade priser. Vi ligger ganska lågt i Sverige om man jämför internationellt. För oss handlar det om att ha effektivitet i alla led av verksamheten. Man måste ha fokus på alla detaljer i kedjan och veta hur man ska använda sig av kampanjer, marknadsföring och administrativa rutiner, säger Maria Hamrefors.

Annons

- Men nu har vi en bra lönsamhet i Bokus som vi är väldigt nöjda med att vi har uppnått, fortsätter hon.

“Absolut inte nöjda med att vara tvåa!”

Något hon däremot inte är nöjd med är platsen som Sveriges näst största nätbokhandel.

- Vi är absolut inte nöjda med att vara tvåa! Vi tycker att vi har förutsättningar att gå om på konsumentmarknaden, som vi satsar på i första hand.

En sak som hon tycker talar för både Bokus och resten av bokbranschens framtid, är att läsintresset är fortsatt starkt i Sverige.

Enligt Nordiskt Informationscenter för Medie- och Kommunikationsforskning (Nordikom), som är verksamma vid Göteborgs Universitet, så har bokläsandet legat ganska konstant under de senaste 20 åren. 2016 uppskattade de att 30 procent av svenskarna läser en pappersbok varje dag, samtidigt som 2 respektive 4 procent tar del av e-böcker och ljudböcker på en daglig basis.

Tror Bokus kan vara störst om 20 år

Med tanke på det tror Maria Hamrefors att Bokus kommer att vara en aktör även under de närmaste 20 åren.

- Jag tror säkert att vi fortfarande läser böcker om 20 år och Bokus kommer säkert att vara en spelare med en rejäl marknadsandel och en massa nöjda kunder då med.

Kommer ni ha gått om Adlibris och intagit förstaplatsen om 20 år?

- Det kan jag mycket väl tänka mig! Jag tycker vi har goda förutsättningar för det.

Annons