Milstolpe: Bonniers digitala böcker drar in 100 miljoner

På bara några år har Bonnierförlagens försäljning av digitala böcker bokstavligen gått från noll till hundra - miljoner.

Trots att Bonnierförlagen började sälja digitala böcker först för några år sedan så spränger företaget redan i år 100-miljonersvallen omsättningsmässigt för kategorin digitala böcker. Där ingår e-böcker samt digitala ljudböcker. Av de 6 677 olika titlar som finns tillgängliga i digitalt format så har hela 96 procent köpts eller lånats ut under 2016 och under 2017 ska ytterligare 1000 titlar bli tillgängliga på den digitala marknaden.

Säljer 3 miljoner digitala böcker 2016

Enligt Bonnierförlagens VD Håkan Rudels räknar företaget med att sälja 3 miljoner digitala böcker bara i år.

Annons
Annons

- För första gången passerar vi 100 miljoner SEK i digital omsättning på Bonnierförlagen. Det känns som en milstolpe. De digitala formaten är nu en integrerad del av vår och författarnas vardag. Vi räknar i år med att sälja nästan 3 miljoner digitala böcker, vilket var en osannolik tanke för några år sedan när vi startade vår stora satsning på att digitalisera vår utgivning. Vi har aldrig haft en så stor och levande titelkatalog som idag. Det är en väldigt glädjande utveckling, säger han i ett pressmeddelande.

En femtedel av omsättningen

I nuläget utgörs nästan en femtedel, 17 procent, av Bonnierförlagens förlagsomsättning av digitala böcker. Det är en ökning med 60 procent jämfört med förra året.

I oktober 2015 lanserade Bonnier appen BookBeat, där kunderna kan läsa och lyssna på böcker direkt i mobilen. I praktiken ett svar på den framväxande marknad av digitala böcker direkt i mobilen, som letts av Storytel. Det är ännu oklart vilken betydelse BookBeat haft för årets goda resultat för Bonniers digitala böcker. Ehandel.se har sökt Bonnierförlagen för en kommentar angående detta.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!