Annons

Boomerang gör comeback - går all in på e-handel Boomerang är tillbaka med en ny e-handel

Boomerang gör comeback - går all in på e-handel

2018-06-05 11:50

"Tror de flesta inom branschen har förstått att e-handel är framtiden".

I vintras kunde vi i flera artiklar berätta om klädmärket Boomerang, vars fysiska butiksverksamhet då hade nått vägs ände. Konkursen var ett faktum och vi kunde berätta om mångmiljonskulderna som låg bakom misslyckandet.

LÄS ÄVEN: Skulder i mångmiljonklassen bakom Boomerangs konkurs

Men många trodde fortfarande på själva varumärket och dess produkter och Tisenhultgruppen gick in som nya ägare.

LÄS ÄVEN: Boomerang bekräftar: Nätbutiken blir kvar

"Satsar 100 procent på näthandeln"

Nu berättar dock företagets e-handelschef Dennis Demirtok att företaget gör comeback - och den här gången blir det e-handel för hela slanten.  

Annons
Annons

En ny e-handelssajt har nu tagits fram.

- Nu ligger fokus på att satsa 100 procent på näthandeln och det innebar en uppdatering från Magento till vår nya plattform som är gjord tillsammans med Centra och Young & Skilled, skriver Dennis Demirtok till Ehandel.se. 

Han berättar att utvecklingen av den nya e-handeln har gått snabbt och att man nu hoppas att denna ska hjälpa till att öka omsättningen rejält.

- På extremt kort tid har vi slutfört och utvecklat en modern och snygg e-handel som vi hoppas ska kunna ge förutsättningar för Boomerang att växa med över 100 procent. Redan innan konkursen stod webben för en ökning på cirka 60 procent och vi förväntar oss att dubbla det med den nya webben.

E-handeln ska omsätta 20-30 procent

Exakt vad de ekonomiska målen ligger på i dag vill Dennis Demirtok inte gå in på, men han skickar med en graf, som visar att e-handeln i oktober 2017 ska ha omsatt över 1,5 miljoner kronor. Nu hoppas företaget att man med hjälp av bland annat marknadsföring ska kunna växa från dessa nivåer.

- Vi ska fortsätta med det förändringsarbete som startade under hösten. Det innebär att vi aktivt ska arbeta i de digitala kanalerna och öka vår närvaro där. Vi kommer lägga fokus på content- och nativemarknadsföring tillsammans med relevanta aktörer. Ett av dessa större samarbeten rullar igång inom kort. Målet är att webben ska stå för 20-30 procent av omsättning under det första året.

Varför krävdes det en konkurs för att ni skulle inse att e-handeln är framtiden?

Jag tror de flesta inom branschen har förstått att e-handel är framtiden. Det samma gäller på Boomerang. Jag kom in i augusti 2017 för att slutföra en ny e-handel, samt höja omsättningen på den befintliga webben. Nu dröjde det lite längre med den nya e-handeln, men nu är den äntligen färdig och det innebär bättre förutsättningar för att lyckas driva försäljning digitalt, avslutar Dennis Demirtok.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta