Annons

Boozt, Bonprix och Bokus stod emot BF-trycket Andrea Svanberg är marketing manager på Apica

Boozt, Bonprix och Bokus stod emot BF-trycket

2017-12-05 07:35

1 av 4 e-handlare fick problem på Black Friday.

Av 50 e-handelssajter upplevde 26 procent nedtider, eller kraftiga störningar, under Black Friday. Störningarna kunde vara i mellan 4 och 35 minuter, och under tiden de pågick kunde alltså inga kunder handla.

Sajter tog time out under mätningen 

Det konstaterar webbtjänsten Apica, som i sitt årliga “Apica Web Performance Index” mäter hur pass bra de svenska webbutikerna klarade anstormningen från kunderna under årets största shoppingdag på nätet.

- ”Nedtid” definieras som att hela sajten ligger nere, eller att svaren i mätningen är så långsamma att webbläsaren får time out innan sidan är klar, förtydligar Apicas nordiska marknadschef Andrea Svanberg i ett mejl till Ehandel.se.

Enligt Apica kan en timmes driftstopp innebära miljoner i utebliven vinst, samtidigt som en förbättring av laddningstiden från 8 till 2 sekunder kan öka konverteringsgraden med upp till 74 procent. Enligt en undersökning från Apica lämnar 40 procent av kunderna en sajt om det tar mer en tio sekunder för den att laddas upp.

Har ändrat sitt sätt att mäta

Även förra året konstaterade Apica att en betydande andel av e-handelssajterna saktades ner under Black Friday, men efter en uppföljande undersökning i samband med mellandagsrean ifrågasattes Apicas siffror av en del e-handlare. Det här året har Apica valt att mäta sidornas prestanda på ett lite annorlunda sätt.

LÄS ÄVEN: Var femte e-handelssajt segade under Black Friday

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare ifrågasätter långa svarstider - mätmetod ändras

- Vi mäter på samma sätt som förra året men vi har dock justerat hur vi hanterar tredjepartslänkar som till exempel Facebook, Twitter och Analytics. Under förra årets mätning var det ett par sajter vars tredjepartslänkar drog upp deras svarstider ganska rejält (och de blev då lite missvisande då sådana länkar inte alltid behöver påverka användarupplevelsen). I år har vi i mätningarna genomgående “blockerat” långsamma tredjepartslänkar, som just kan påverka resultaten på ett missvisande sätt för enskilda sajter, skriver Andrea Svanberg.

8 av 50 nådde global standard

Black Friday visade i år upp en rejäl ökning, både vad gäller intäkter och antal order, vilket förstås ledde till större påfrestningar på e-handlarnas sidor. Apica konstaterar att endast åtta av de undersökta sajterna laddades inom tre sekunder, vilket enligt företaget är en “global standard för acceptabel svarstid”.

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Andrea Svanberg menar dock att merparten av e-handelssajterna förbättrade sina svarstider under årets Black Friday, även om en del fortfarande hade problem med förhöjda svarstider.

- Troligen på grund av att Black Friday i år hade betydligt större trafik så var det fler sajter som upplevde nedtid periodvis på grund av hög belastning - något som inte påverkas av vilket sätt man mäter på, utan ligger sajten nere så får man inget svar helt enkelt, skriver hon.

I Apica Web Performance Index har totalt 200 e-handelssajter i USA, Storbitannien och Sverige undersökts. De fem e-handlare som lyckades bäst med laddningstiden under Black Friday var enligt undersökningen Shopping4net, Boozt, Bonprix, Bokus och ASOS.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handlare bygger 5000 kvm stort automat-lager

E-handlare bygger 5000 kvm stort automat-lager

Satsningen ska kosta 200 miljoner.

Annons
Annons
Efter chockstängningen - kedjan kickar nu 3 500 butikschefer

Efter chockstängningen - kedjan kickar nu 3 500 butikschefer

Omställningen till e-handel fortsätter.

<nobr>E-handlarnas</nobr> inredningsfavorit får nya delägare

E-handlarnas inredningsfavorit får nya delägare

Ska etablera ny e-handelsplattform.

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Paul Fischbein gör comeback med ny vitvaruhandel

Lanserar konkurrent till Tretti.se.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Pierce krossade målet och ökade med 190 miljoner

Omsatte 618 miljoner kronor förra året.

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

1
Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Annons
Annons
Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta