Annons

Boozt, Bonprix och Bokus stod emot BF-trycket Andrea Svanberg är marketing manager på Apica

Boozt, Bonprix och Bokus stod emot BF-trycket

2017-12-05 07:35

1 av 4 e-handlare fick problem på Black Friday.

Av 50 e-handelssajter upplevde 26 procent nedtider, eller kraftiga störningar, under Black Friday. Störningarna kunde vara i mellan 4 och 35 minuter, och under tiden de pågick kunde alltså inga kunder handla.

Sajter tog time out under mätningen 

Det konstaterar webbtjänsten Apica, som i sitt årliga “Apica Web Performance Index” mäter hur pass bra de svenska webbutikerna klarade anstormningen från kunderna under årets största shoppingdag på nätet.

- ”Nedtid” definieras som att hela sajten ligger nere, eller att svaren i mätningen är så långsamma att webbläsaren får time out innan sidan är klar, förtydligar Apicas nordiska marknadschef Andrea Svanberg i ett mejl till Ehandel.se.

Enligt Apica kan en timmes driftstopp innebära miljoner i utebliven vinst, samtidigt som en förbättring av laddningstiden från 8 till 2 sekunder kan öka konverteringsgraden med upp till 74 procent. Enligt en undersökning från Apica lämnar 40 procent av kunderna en sajt om det tar mer en tio sekunder för den att laddas upp.

Har ändrat sitt sätt att mäta

Även förra året konstaterade Apica att en betydande andel av e-handelssajterna saktades ner under Black Friday, men efter en uppföljande undersökning i samband med mellandagsrean ifrågasattes Apicas siffror av en del e-handlare. Det här året har Apica valt att mäta sidornas prestanda på ett lite annorlunda sätt.

LÄS ÄVEN: Var femte e-handelssajt segade under Black Friday

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlare ifrågasätter långa svarstider - mätmetod ändras

- Vi mäter på samma sätt som förra året men vi har dock justerat hur vi hanterar tredjepartslänkar som till exempel Facebook, Twitter och Analytics. Under förra årets mätning var det ett par sajter vars tredjepartslänkar drog upp deras svarstider ganska rejält (och de blev då lite missvisande då sådana länkar inte alltid behöver påverka användarupplevelsen). I år har vi i mätningarna genomgående “blockerat” långsamma tredjepartslänkar, som just kan påverka resultaten på ett missvisande sätt för enskilda sajter, skriver Andrea Svanberg.

8 av 50 nådde global standard

Black Friday visade i år upp en rejäl ökning, både vad gäller intäkter och antal order, vilket förstås ledde till större påfrestningar på e-handlarnas sidor. Apica konstaterar att endast åtta av de undersökta sajterna laddades inom tre sekunder, vilket enligt företaget är en “global standard för acceptabel svarstid”.

LÄS ÄVEN: Kraftig tillväxt för Black Friday - dagen saktar inte in

Andrea Svanberg menar dock att merparten av e-handelssajterna förbättrade sina svarstider under årets Black Friday, även om en del fortfarande hade problem med förhöjda svarstider.

- Troligen på grund av att Black Friday i år hade betydligt större trafik så var det fler sajter som upplevde nedtid periodvis på grund av hög belastning - något som inte påverkas av vilket sätt man mäter på, utan ligger sajten nere så får man inget svar helt enkelt, skriver hon.

I Apica Web Performance Index har totalt 200 e-handelssajter i USA, Storbitannien och Sverige undersökts. De fem e-handlare som lyckades bäst med laddningstiden under Black Friday var enligt undersökningen Shopping4net, Boozt, Bonprix, Bokus och ASOS.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta