Boozt bygger kulturbro med nylanserat modemagasin

Har en upplaga på 100 000 exemplar.

Ett eget magasin har blivit något av en trend bland svenska e-handlare, och vi har tidigare sett bland andra Eleven, Addnature och Gents ta sig an utmaningarna med en tryckt tidning. Nu sällar sig Boozt till samma grupp, och lanserar ett modemagasin som kort och gott har fått namnet Boozt Magazine.

Tidningens premiärupplaga har tryckts i 100 000 exemplar, och Boozts förhoppning är att magasinet ska ge en samlad bild av modescenen i de fyra nordiska länderna.

Annons

- Vi har valt att ge ut ett magasin eftersom vi menar att det behövs ett magasin som förmedlar nordiskt mode och knyter samman de fyra nordiska länderna och deras kulturer, säger Boozts marknadschef Peter G. Jørgensen i ett pressmeddelande som skickats till den danska tidningen Finans.

Lyfta ämnen nära varumärket

Premiärnumret av Boozt Magazine är 130 sidor tjockt och kom ut i början av veckan. Nästa nummer är tänkt att ges ut under våren. Det redaktionella innehållet har satts ihop av förlaget Egmont.

- Boozt.com är i dag mycket mer än en modebutik på nätet. Det är en plats där folk får inspiration. Vi har länge haft lust att använda vår kunskap om de nordiska kunderna till att skapa ett läckert magasin för män och kvinnor, där vi kan lyfta ämnen som ligger nära vårt varumärke, säger Peter G. Jørgensen.

Den senaste tiden har Boozt, som i somras tog klivet in på börsen, gjort flera satsningar i den fysiska världen. I slutet av förra året öppnade bolaget en outletbutik i danska Taastrup, och tidigare i år slogs porten upp till företagets sminkbutik i Roskilde.

Annons