Boozt krossade två miljarder med ökad lönsamhet

Har nu över en miljon aktiva kunder.

När e-handelsföretaget Boozt räknar ihop 2017 är det med positiva tongångar hela vägen. Företaget ökade sin omsättning till 2,016 miljarder kronor för helåret, vilket är drygt 44 procent mer än året innan.

Under det försäljningsmässigt viktiga fjärde kvartalet såg utvecklingen likartad ut, med en ökning på knappt 38 procent till strax över 644 miljoner kronor i omsättning.

Annons
Annons

Resultatet: Från 29,5 till 48 miljoner 

Även på resultatsidan visade Boozt upp en stabil ökning. Under det fjärde kvartalet nådde bolaget ett justerat rörelseresultat på drygt 52 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 48 miljoner samma period 2016. Men det var under helåret som det verkliga resultatlyftet ägde rum - då ökade Boozt sitt justerade resultat (EBIT) från 29,5 till drygt 48 miljoner kronor.

- 2017 var ett tillfredställande år då vi lyckades med att leverera i nivå med våra ambitioner, med både stark tillväxt och förbättrad lönsamhet. Vi passerade tvåmiljardersvallen med 2,016 miljoner i omsättning för helåret, vilket motsvarar en tillväxt om 44,4 procent jämfört med föregående år, och vi lyckades leverera ett justerat rörelseresultat om 48,2 miljoner kronor, motsvarande en justerad rörelsemarginal om 2,4 procent, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i en kommentar till rapporten.

I samband med sin nya rapport lyfter Boozt fram att kostnaden per order fortsatte att sjunka under det fjärde kvartalet, vilket har lett till lägre hanteringskostnader än föregående år.

"Vi är välpositionerade"

Under årets sista tre månader ska Boozt även ha fått ett starkt tillskott med nya kunder. Nu är bolaget enligt egen utsago uppe i över en miljon aktiva kunder.

- Vi är välpositionerade när vi går in i 2018. Vårt fokus på nordiska märken, där vi erbjuder prisvärda lyxvaror till den nordiska konsumenten, kombinerat med ett tydligt fokus på hög kundnöjdhet och effektiv logistik har under 2017, än en gång, visat sig vara ett framgångsrikt koncept, kommenterar Hermann Haraldsson.

Den starka utvecklingen till trots har Boozt uppenbarligen inga planer på att luta sig tillbaka. För helåret 2018 ligger prognosen på en tillväxt "överstigande 30 procent".

MISSA INTE: Intervju med Boozts vd Hermann Haraldsson: "Vi lägger mycket pengar på marknadsföring"

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!