Annons

Boozt omsatte 2,8 miljarder kronor i fjol HERMANN HARALDSSON, VD BOOZT

Boozt omsatte 2,8 miljarder kronor i fjol

2019-01-25 08:03

"Kundordrarna blev högre än förväntat".

E-handlaren Boozt rapporterar nu preliminära siffror för det sista kvartalet 2018. Företaget säger att det efter Black Friday gått bättre än förväntat. En utveckling som bland annat ledde till en omsättningsökning på 39 procent och att helårsprognosen överträffats med 1,5-2 procent.

- När höst-/vintersäsongen äntligen tog fart i slutet av november och fortsatte in i december bidrog ett relevant erbjudande på Boozt.com till att året avslutades bättre än förväntat, med en nettomsättningstillväxt på 51 procent och 90 000 nya kunder i december, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Pressen på marginalen lättade

December ska samtidigt inneburit en bättre marginal då kunderna började shoppa säsongsvaror.

- Den hårda pressen på bruttomarginalen, som vi upplevde under oktober och merparten av november, lättade mot slutet av året då efterfrågan på säsongsvaror ökade. Stordriftsfördelarna i marknadsföringskostnader samt administrations- och övriga kostnader fortsatte, medan ökade distributionskostnader hade negativ inverkan på hanteringskostnaderna.

Förlust på 7,5 miljoner i butikerna

Omsättningen för hela koncernen under det fjärde kvartalet nådde, enligt de preliminära siffrorna, 892 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 69 miljoner (EBIT). De fysiska butikerna ska dock inte ha levererat ett lika fint resultat.

Annons
Annons
- De fysiska butikerna uppfyllde i stort förväntningarna och visade en förlust på 7,5 miljoner kronor för kvartalet. Förlusten drevs av Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn och påverkades av utförsäljningar och mindre nedskrivningar av varulager.

För helåret 2018 omsatte Boozt 2,78 miljarder kronor. Företagets slutliga siffror, ej preliminära, kommer att presenteras den 21 februari.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Annons
Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta