Annons

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär Hermann Haraldsson redo för starkt fjärde kvartal

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

2018-11-21 08:34

Fysisk butik drog ner resultatet.

Nyligen meddelade Zalando att årets tredje kvartal blev en besvikelse för bolaget. Tillväxten blev svagare än förväntat och resultatet slutade på minus 400 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Zalando levererade 400 miljoner i förlust: "Självklart inte nöjda"

Varm sommar pressade marginalerna

Hos konkurrenten Boozt har dock utvecklingen varit närmast den motsatta. Under perioden juli till och med september omsatte modehandlaren 625 miljoner kronor, vilket ska motsvara en ökning på 37,4 procent.

Samtidigt försämrades dock resultatet från minus 12,4 till minus 22,7 miljoner.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades, kommenterar Boozts vd Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.

Sänker förväntad rörelsemarginal

Utöver det varma vädret ska Boozts siffror ha påverkats negativt av att försäljningen i företagets fysiska skönhetsbutik inte har gått så bra som bolaget hade hoppats på.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Redo att betala högre hyra - här är Boozts nya butik

Hermann Haraldsson tillägger dock att tillväxten under kvartalet ligger i linje med vad som förväntats och att målet för helåret kvarstår.

- Vårt tillväxtmål på över 36 procent för helåret bibehålls när vi går in i årets sista kvartal, men på grund av att förlusterna i den nya Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat och den ökade kampanjintensitet som vi för närvarande upplever i branschen, förväntas nu vår justerade rörelsemarginal att ligga i intervallet 1,5 till 2 procent.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta