Boozt ska bli en stark sportbutik online

"Handlar om att ha flera olika kontaktpunkter".

Nätmodekoncernen Boozt avslutade 2018 med ett imponerande resultat på 42,6 miljoner kronor, jämfört med minus 12,6 miljoner kronor året innan. 

Under 2019 har bolaget satsat på att bli en stark spelare inom sportsegmentet. Det meddelades redan när Boozt tillskrevs titeln som ny huvudpartner till Göteborgsvarvet i mars. 

Annons

LÄS ÄVEN: Boozt satsar offline för att öka online

- Nu satsar vi stort på att växa inom sportsegmentet och samarbetet med Göteborgsvarvet är en viktig och naturlig del av vår resa för att nå en aktiv och medveten målgrupp, kommenterade Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt, i samband med löpareventet.

Företaget vill stärka de olika avdelningarna i sin webbutik och göra dem konkurrenskraftiga. Därför gör e-modeaktören olika satsningar inom sina "lifestyle"-avdelningar, som företaget kallar dem.

En av årets satsningar ligger just på sportsegmentet, och nyligen kommunicerades det ut att Boozt nu har ingått partnerskap med det danska herrlandslaget i fotboll. 

- Landslaget enar landet på ett unikt sätt och överbryggar både köns- och åldersgrupper. Köpenhamn är en av värdstäderna för det kommande europeiska mästerskapet i fotboll 2020, vilket ger en exceptionell möjlighet för en förenande kampanj, skriver Boozt i ett pressmeddelande och fortsätter:

- Partnerskapet är ett viktigt steg i vår resa mot att öka medvetenheten kring vårt sportutbud, vilket under 2019 kommer att utökas till att omfatta en fotbollskategori. Vi arbetar dedikerat för att bli en butik för alla sportintresserade människor i norden.

Boozts kommunikationschef, Anders Enevoldsen, berättar för Ehandel.se att arbetet med att bli en stark sportbutik online pågår i hela Norden. Bolaget engagerar sig därför i olika sportevenemang i de nordiska länderna för att förtydliga och bygga på företagets mål. 

- Det finns en synergi mellan varumärkesbyggande aktiviteter i det offentliga rummet i kombination med en online-marknadsföring. Som vi ser det så handlar det om att ha flera olika kontaktpunkter med kunden. Vi ser även att gränsen mellan mode och träningskläder är på väg att suddas ut, och att kombinationen av de två i sportmodekategorin visar en stark tillväxt, säger Anders Enevoldsen till Ehandel.se och tillägger:

Annons

- För oss är det också viktigt att erbjuda våra kunder ett brett urval av både traditionella maktmärken som exempelvis adidas och Puma, samt mer nischade eller nyare varumärken som Houdini eller SKINS, som ofta kan vara svårt att hitta i en fysisk butik. Sport- och idrottsgrenskategorin består nu av mer än 100 varumärken och vi ser att våra goda lojala kunder alltmer omfamnar kategorin.

Annons