Annons

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning Boozts vd Hermann Haraldsson

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

2019-02-21 08:14

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Det fjärde och viktiga kvartalet fick en ansträngd inledning hos e-handlaren Boozt. Sedan tog dock julhandeln fart och till slut kunde företaget konstatera att december 2918 bjöd på en tillväxt på 51 procent och 90 000 nya kunder.

Det innebar i sin tur att Boozts omsättning för helåret också tog ett rejält skutt uppåt. I dag redovisar e-handlaren sina siffror för 2018 och rapporterar en koncerntillväxt på 38,1 procent. Det innebär att omsättningen kom upp i 2,78 miljarder kronor, vilket kan jämföras med att samma post hamnade på strax över 2 miljarder 2017.

"Förlust i segmentet Övrigt"

Resultatet kom samtidigt upp i 42,6 miljarder kronor, vilket är ett ordentligt lyft från förra årets resultat på minus 12,6 miljoner kronor.

Annons
Annons
- Under 2018 utvecklades Boozt.com och Booztlet.com enligt plan med stark tillväxt och förbättrad rörelsemarginal. Koncernens resultat försämrades emellertid av en betydande förlust i segmentet Övrigt, eftersom öppnandet av den nya fysiska butiken blev dyrare än förväntat. 2019 blir ännu ett spännande år i Boozts korta historia. Detaljhandeln genomgår stora strukturella förändringar. Sådana ombytliga förhållanden kräver en stark affärsmodell som kan tåla detta och växa sig starkare. Vi anser att vi är i den positionen och går in i 2019 i bättre form än någonsin, säger Boozts vd Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.

Väntas öka med 27 procent i år

Under det här året räknar Boozt med fortsatt stark tillväxt, samt ökad ytterligare förbättringar på lönsamhetsfronten.

- Vårt outtröttliga fokus på att förbättra kundupplevelsen är vad som leder till den höga kundnöjdheten och får kunderna att komma tillbaka. Under 2019 förväntas tillväxten överstiga 27% med en förbättrad justerad rörelsemarginal jämfört med 2018. Detta då skalfördelar förväntas förbättra lönsamheten samtidigt som det möjliggör fortsatta investeringar i nya kunder.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta