Boozt växte med 29 procent – stänger fysisk butik

Nådde över 700 miljoner.

Den nästa största renodlade nätmodebutiken i Sverige, Boozt, rapporterar idag sina siffror för årets första kvartal.

LÄS ÄVEN: De renodlade nätmodebutikernas omsättning i Sverige

Annons
Annons

Årets tre första månader bjöd på en stabil tillväxt på 29 procent och omsättningen landade därmed på 712 miljoner kronor. Rörelseresultatet var dock negativt och slutade på minus 21 miljoner kronor (EBIT), vilket kan jämföras med -6,4 miljoner i fjol.

- Bruttomarginalen var fortsatt pressad av försäljningen av lageröverskott från höst/vintersäsongen 2018 som gällde för branschen generellt. Konsekvensen av föregående år uppvägdes delvis av att vi hade ett större lager av kampanjvaror och resulterade i en bruttomarginal som var 1,3 procentenheter lägre än föregående år, säger företagets vd Hermann Haraldsson i en kommentar till rapporten, och tillägger:

- Nyckeltalen för rörelsekostnader påverkades negativt av det lägre genomsnittliga ordervärdet, vilket delvis uppvägdes av lägre anskaffningskostnader för nya kunder. Det bidrog till ett 7 miljoner kronor lägre justerat rörelseresultat jämfört med föregående år, varav hälften relateras till den fysiska Beauty by Booztbutiken i Köpenhamn.

"Stor potential i Booztlet"

Boozt rapporterar också att det genomsnittliga ordervärdet minskade under första kvartalet på grund av fler returer. I stort ska utvecklingen dock blivit som förväntat. Företagets nya kategorier Sport och Beauty har samtidigt sett en stark tillväxt och Hermann Haraldsson säger sig vara väldigt förväntansfull när det gäller bolagets online-outlet Booztlet.com.

- Vi investerar mer i Booztlet.com, både när det gäller personal och marknadsföring. Detta tillsammans med vår erfarenhet av att ha byggt upp Boozt.com till en ledande modedestination, gör att vi börjar se resultaten. Booztlet.com befinner sig fortsatt i ett tidigt stadium och vi bedömer att det finns en stor potential.

"Flaggskeppet drar ner lönsamheten"

De fysiska butikerna verkar man dock inte vara lika förväntansfull kring.

- Vår fysiska flaggskeppsbutik fortsätter att dra ner lönsamheten, men gör framsteg. Dessutom har vi beslutat att stänga vår mindre fysiska Beauty by Booztbutik i Roskilde för att begränsa Övrigt-segmentets förluster ytterligare framöver, säger Hermann Haraldsson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!