Annons

Boråspolitiker vill starta ny gymnasial e-handelsutbildning Morgan Hjalmarsson, kommunalråd Borås

Boråspolitiker vill starta ny gymnasial e-handelsutbildning

2016-01-22 09:30

Liberalerna vill ge företagen i regionen bättre förutsättningar och hjälpa dem hitta personal med kompetens inom logistik och e-handel med ny spetsutbildning.

Borås har under de senaste veckorna lockat till sig, inte bara en, utan två nya e-handelsrelaterade utbildningar. I februari kommer IHM Business School att starta en utbildning i digital marknadsföring och sedan är det dags för den tvååriga YH-utbildningen, Digital Business Developer, att kicka igång.

Men har man som uttalat mål att bli Nordens e-handelsstad nummer ett, då gäller det att inte slå sig till ro. Det menar Liberalerna i Borås som i en debattartikel i Borås Tidning föreslår att utbildningsnämnden inrättar en spetsutbildning på gymnasiet inom logistik och e-handel.

Annons
Annons
– Av all svensk e-handel passerar över 40 procent Borås och det är en mycket viktig del av näringslivet som vi vill stärka. När vi träffar företag är frågan om att finna rätt arbetskraft ofta en av de viktigaste och där ser vi att Borås stad har möjligheter att agera, skriver Morgan Hjalmarsson (L), kommunalråd och Andreas Cerny (L), 1:e vice ordförande i utbildningsnämnden.

Måste skapa förutsättningar

Förutom att utbildningen skulle ge företagen i regionen bättre förutsättningar skulle den även stärka högskolans profil, samt Borås varumärke och roll som en ledande region inom e-handel och logistik enligt de båda politikerna.

– Vi vill att Borås ska vara drivande och skapa sig sin egen framgång. Ett sätt att göra det är att stärka förutsättningarna för utbildning i regionen och vi är övertygade om att en spetsutbildning inom e-handel och logistik är ett viktigt steg att ta.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta