Annons

Bostadsmarknaden svalnade - svagt år för byggvaror på nätet

Bostadsmarknaden svalnade - svagt år för byggvaror på nätet

2019-02-20 07:34

Inte längre e-handelns tillväxtraket.

Livsmedel ökade med 27 procent och blev därmed 2018 års e-handelsraket. Det konstaterades i årets E-barometer, som PostNord släppte under gårdagen.

LÄS ÄVEN: Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Sämre gick det för bygghandeln, som för bara något år sedan visade upp stark tillväxt flera kvartal i rad. Under 2018 växte branschen med förhållandevis blygsamma 10 procent på nätet, och särskilt svag ska tillväxten ha varit under det andra halvåret.

Omsätter 4,7 miljarder på nätet

Enligt E-barometern står nu e-handeln för 11 procent av Sveriges totala bygghandel, vilket motsvarar en e-handelsomsättning på 4,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Anledningarna är flera. Bygghandeln är en av de branscher som är mest beroende av utvecklingen på bostadsmarknaden och en förmånlig kreditgivning. De goda år som varit har inneburit exeptionella tillväxttal för delbranschen. Den låga räntan har gjort att svenskarna har kunnat investera i sina bostäder och se värdet öka, skriver PostNord i sin rapport.

"Goda tider byttes mot oroligare"

Enkelt förklarat blev bygghandelns e-handelslösningar allt smidigare samtidigt som det var extra förmånligt att köpa bostäder och att ägna sig åt renovering. Läget förändrades dock under året som gick.

- De goda tiderna byttes mot oroligare och intresset för att investera i bostaden minskade något. Lägg därtill den varma sommaren, som satte stopp för hemmasnickrarna.

Enligt E-barometern har 4 procent av svenskarna handlat byggvaror på nätet. 19 procent av de tillfrågade konsumenterna i den aktuella undersökningen gjorde sitt senaste byggvaruköp på nätet.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta