Bostadsmarknaden svalnade – svagt år för byggvaror på nätet

Inte längre e-handelns tillväxtraket.

Livsmedel ökade med 27 procent och blev därmed 2018 års e-handelsraket. Det konstaterades i årets E-barometer, som PostNord släppte under gårdagen.

LÄS ÄVEN: Så mycket växte e-handeln 2018: "En milstolpe"

Annons

Sämre gick det för bygghandeln, som för bara något år sedan visade upp stark tillväxt flera kvartal i rad. Under 2018 växte branschen med förhållandevis blygsamma 10 procent på nätet, och särskilt svag ska tillväxten ha varit under det andra halvåret.

Omsätter 4,7 miljarder på nätet

Enligt E-barometern står nu e-handeln för 11 procent av Sveriges totala bygghandel, vilket motsvarar en e-handelsomsättning på 4,7 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Anledningarna är flera. Bygghandeln är en av de branscher som är mest beroende av utvecklingen på bostadsmarknaden och en förmånlig kreditgivning. De goda år som varit har inneburit exeptionella tillväxttal för delbranschen. Den låga räntan har gjort att svenskarna har kunnat investera i sina bostäder och se värdet öka, skriver PostNord i sin rapport.

"Goda tider byttes mot oroligare"

Enkelt förklarat blev bygghandelns e-handelslösningar allt smidigare samtidigt som det var extra förmånligt att köpa bostäder och att ägna sig åt renovering. Läget förändrades dock under året som gick.

- De goda tiderna byttes mot oroligare och intresset för att investera i bostaden minskade något. Lägg därtill den varma sommaren, som satte stopp för hemmasnickrarna.

Enligt E-barometern har 4 procent av svenskarna handlat byggvaror på nätet. 19 procent av de tillfrågade konsumenterna i den aktuella undersökningen gjorde sitt senaste byggvaruköp på nätet.

Annons
Annons