Brightstep köps upp av Accenture

Brightstep är ett av de ledande konsultbolagen inom svensk e-handel med omnikanal som specialitet och blir nu en del av Accenture Interactive.

Brightstep hjälper primärt stora detaljhandlare att få ihop e-handel med deras övriga kanaler. Bland kunderna finner vi företag som Axfood, Stadium, Elgiganten och Indiska.

Omsättningen 2014 hamnade på över 60 miljoner kronor och man har idag runt 60 anställda. Accenture som för den stora massan inom e-handel varit relativt okända, även om de säkert jobbar med konsultuppdrag och mycket stora aktörer, tar här ett grepp att vara med på resan i den snabbväxande e-handelsbranschen.

Annons

"Vi har arbetat i 14 år för att bygga ett starkt team, och vi är därför väldigt stolta över att bli en del av ett globalt ledande företag som Accenture. Vår samlade kunskap och erfarenhet gör det möjligt för oss att utöka verksamheten och erbjuda våra tjänster till ännu fler organisationer världen över." säger Karl Moberg, VD för Brightstep.

ClearCloud, WipCore och sedan Brightstep

Bolaget grundades redan 2001 av Karl Moberg och Mattias Pihlström. Då gick man under namnet ClearCloud, sex år senare fusionerades man med WipCore i ett försök att konsolidera marknaden. Något som inte gick så bra utan man valde att gå skilda vägar igen två år senare, då under namnet Brightstep.

De finansiella detaljerna kring affären har ej offentliggjorts, men det är inte Accentures första förvärv inom liknande segment. Tidigare i år förvärvade Accenture Reactive Media Pty Ltd, en av Australiens största fristående digitala byråer och 2013 förvärvade Accenture Fjord, en design- och innovationsbyrå med verksamhet i Europa, USA och Latinamerika. Samma år förvärvade Accenture även Acquity Group. Reactive, Fjord och Acquity Group.

Annons