Annons

Brightstep köps upp av Accenture

Brightstep köps upp av Accenture

2015-06-23 16:46

Brightstep är ett av de ledande konsultbolagen inom svensk e-handel med omnikanal som specialitet och blir nu en del av Accenture Interactive.

Brightstep hjälper primärt stora detaljhandlare att få ihop e-handel med deras övriga kanaler. Bland kunderna finner vi företag som Axfood, Stadium, Elgiganten och Indiska.

Omsättningen 2014 hamnade på över 60 miljoner kronor och man har idag runt 60 anställda. Accenture som för den stora massan inom e-handel varit relativt okända, även om de säkert jobbar med konsultuppdrag och mycket stora aktörer, tar här ett grepp att vara med på resan i den snabbväxande e-handelsbranschen.

"Vi har arbetat i 14 år för att bygga ett starkt team, och vi är därför väldigt stolta över att bli en del av ett globalt ledande företag som Accenture. Vår samlade kunskap och erfarenhet gör det möjligt för oss att utöka verksamheten och erbjuda våra tjänster till ännu fler organisationer världen över." säger Karl Moberg, VD för Brightstep.

ClearCloud, WipCore och sedan Brightstep

Bolaget grundades redan 2001 av Karl Moberg och Mattias Pihlström. Då gick man under namnet ClearCloud, sex år senare fusionerades man med WipCore i ett försök att konsolidera marknaden. Något som inte gick så bra utan man valde att gå skilda vägar igen två år senare, då under namnet Brightstep.

Annons
Annons

De finansiella detaljerna kring affären har ej offentliggjorts, men det är inte Accentures första förvärv inom liknande segment. Tidigare i år förvärvade Accenture Reactive Media Pty Ltd, en av Australiens största fristående digitala byråer och 2013 förvärvade Accenture Fjord, en design- och innovationsbyrå med verksamhet i Europa, USA och Latinamerika. Samma år förvärvade Accenture även Acquity Group. Reactive, Fjord och Acquity Group.

Dan Nilsson

Analytiker

Jag analyserar och jobbar med våra datatjänster Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics. Transparens: delägare i Fyndiq AB, Contentor AB, Tonerlagret AB, E-commerce Park of Sweden AB och grundare på Ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta