Brika ska göra småskaligt hantverk till haute couture

Kanadensiska Brika vill med sin marknadsplats hjälpa oberoende formgivare nå ut med sina produkter genom att fokusera på historien bakom dem. Målet är att bli en korsning av Etzy och Fab och på så vis nå en bred och kräsen publik som bryr sig lika mycket om materialvalet, som om vem som skapat produkten.

Det nystartade och Toronto-baserade företaget Brika vill rida vidare på den trend som har växt sig stark just nu med hantverk i liten skala från oberoende formgivare. En idé som inte känns helt olik vår svenska variant, Nordic Design Collective.

Vad Brika gör är att ge formgivare en plattform att sälja sina kreationer på. Men precis som Fab, och till skillnad från Etzy, så väljer sajtens skapare ut vad som ska säljas på marknadsplatsen. Den viktigaste nämnaren är, förutom att produkterna håller måttet, historien bakom dem. Det innebär att du vet vem som gjorde det du köper, och vad som driver dem skapa. Det innebär också att man vet var materialet som användes kommer från, och hur produkterna är gjorda.

Annons

Grundarna Jennifer Lee Koss och Kena Paranjape ska båda vara väl insatta i konsumenttrender och erfarna detaljhandlare. De sprang på varandra när Koss gjorde research för ett jobb och hamnade på  Paranjapes blogg. Väl där insåg hon att de båda delade en passion för unika kläder och accessoarer, och att det skulle kunna tillämpas på en större skala.

30 miljarder dollar årligen

De båda kvinnorna utvecklade sen idén bakom Brika som kan anses vara betydligt mer tidskrävande än liknande marknadsplatser som Etzy.

– Det är absolut mer krävande, men det är det som är skillnaden mellan oss och det ”blinda” tillvägagångssätt. Och eftersom tanken för tillfället är att främja ett litet urval av kvalitetsprodukter, är arbetsbelastningen hanterbar för ett litet team. Ett team som ska kunna växa i takt med nya krav, säger Kena Paranjape.

För tillfället finns det cirka 150 formgivare från USA profilerade på sajten och hittills har det sålts för ungefär 70 000 dollar sedan starten i slutet av förra året. Man har även precis gjort klart en mobilapp eftersom man såg att 45 procent av trafiken kommer från mobila enheter.

Nyligen ska man också ha ingått samarbeten med Lauren Bush, Donna Karan, Madewell och Hudson Bay och nu är planen att hjälpa återförsäljare att kapitalisera på nätets shoppingtrender. Marknaden sägs vara värd runt 30 miljarder dollar per år och man ska nu ge Etzy en match. Kanske kan deras fokus på historien bakom produkten vara tungan på vågen.

Källa: TechCrunch

Annons