Annons

Bristande leveransalternativ fick kunderna att byta butik

Bristande leveransalternativ fick kunderna att byta butik

2015-02-20 14:41

Leveranser är alltid hett inom e-handeln och kunderna efterfrågar allt mer flexibla alternativ. En ny studie visar också att många brittiska nätkunder var missnöjda med leveransalternativen under julhandeln. Något som fick många att välja en annan butik.

Nyligen kunde vi läsa om hur klagomålen i samband med nätköp i Storbritannien fördubblats under det senaste året. Nu har undersökningsföretaget YouGov genomfört en online-studie, på uppdrag av logistikföretaget JDA, som visar att britterna var allt annat än nöjda med julhandeln på nätet.

2 398 brittiska konsumenter ingick i studien och den visar att 31 procent av de som julhandlade på nätet i december upplevde problem med sina beställningar. Något som ledde till att många av dem valde att handla i en annan nätbutik än de först hade tänkt.

Studien visar också att 49 procent av de som upplevt problem hade drabbats av uteblivna leveranser medan 45 procent var med om antingen försenade leveranser, eller att varorna helt enkelt inte dök upp.

– Den ökande e-handeln i Storbritannien visar inga tecken på avmattning. Samtidigt är kundernas krav på service högre än någonsin, vilket innebär att de helt enkelt kommer handla någon annanstans om återförsäljarna inte uppfyller kraven. Detta sätter i sin tur större press på återförsäljarnas leveranskedja, särskilt under julhandeln när efterfrågan är som störst, säger Johan Reventberg, chef för norra Europa på JDA.

Populärt att hämta i butik

Click & Collect, att köpa online och hämta i butik eller på ett utlämningsställe, är ett populärt alternativ i Storbritannien. Och än mer populärt blev det i julas då 39 procent av nätkunderna valde att använda sig av Click & Collect.

Främst för att undvika leveranskostnader, 61 procent, men även för en ökad bekvämlighet och flexibilitet att hämta varorna när det passar, 53 procent. Samtidigt uppgav en fjärdedel att de medvetet valt en återförsäljare som erbjöd Click & Collect framför en som endast erbjöd hemleverans.

– Julen 2014 var utan tvekan året då brittiska online-kunder såg Click & Collect som ett bärkraftigt alternativ till hemleverans. Konsumenter vill ha större flexibilitet när det gäller hur och när de får hem sina varor. Men samtidigt är det tydligt att pålitligheten för hemleveranser under julhandeln förblir något av ett lotteri, säger Johan Reventberg.

Men även om en majoritet av de som valde att använda sig av Click & Collect var mycket nöjda, så stötte mer än en tredjedel på problem som bidrog till en negativ shoppingupplevelse. Främst på grund av långa väntetider, men även för att det saknades ett utlämningsställe i närområdet.

– I takt med att allt fler konsumenter väljer att handla från återförsäljare som erbjuder ”Click & Collect"-tjänster, kommer de återförsäljare som har bäst orderhantering att bli de ultimata vinnarna, säger Johan Reventberg.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta