Britterna pendlarhandlar för över 9 miljarder pund

Mer än en femtedel av all onlineförsäljning i Storbritannien sker idag under den dagliga pendlingen.

Commuter Commerce som man valt att kalla det har blivit en alltmer vanlig företeelse i den brittiska e-handeln. Enligt en ny rapport, framtagen av betalföretaget Zapp och Centre for Economics and Business Research, spenderar landets konsumenter 9,3 miljarder pund på nätet årligen medan de pendlar.

Något som enligt rapporten är mer än en femtedel av den totala brittiska e-handeln. Snabbare surf och WIFI i kollektivtrafiken nämns som två viktiga anledningar till att pendlarna plockar upp sin smartphone eller surplatta på bussen eller tåget. 

Annons

– Pendlare har blivit alltmer bekväma med att shoppa på sina mobila enheter oavsett var de befinner sig. Men att fiska upp sitt kredit- eller betalkort för att knappa in en lång sekvens av siffror är inte en idealisk köpupplevelse på ett fullsatt tåg. Om pendlarhandeln ska fortsätta att blomstra behöver vi snabbare och säkrare mobila betalningsmetoder, säger Peter Keenan, CEO på Zapp.

Ett bekvämt tidsfördriv

Kläder toppar inköpslistan bland Storbritanniens pendlare följt av olika former av digital underhållning. Trea på listan kommer analog underhållning som böcker, filmer och DVD-skivor. Livsmedel och hämtmat kommer också högt upp på listan.

De mest populära anledningarna till att shoppa under pendlingen är för att fördriva tiden, följt av att det helt enkelt är en bekväm tid att shoppa. Många anger också att det passar bra att kunna plocka upp sina inköp på vägen hem via Click and Collect.

– Storbritannien spenderar mer på nätet per capita än någon annan nation och det verkar som vår kärlek till e-handeln nu även sträcker sig till morgonrusningen. Data visar att pendlarhandeln blomstrar i Storbritannien när pendlare nu använder sin tid effektivt för att göra inköp som de normalt inte har tid för, säger ekonomen, Rob Harbron.

 

Källa: Internet Retailing

Annons