Brittisk E-handel ökar tack vare mobiler och surfplattor

Näthandeln i Storbritannien ökar, men inte tack vare datorerna. I en ny undersökning väntas e-handelns tillväxt landa på 15 procent under 2013. Och det är de mobila enheterna som ensamma ligger bakom den ökningen.

Igår kunde vi läsa om hur den mobila handeln nått ännu en milstolpe i USA. Landets konsumenter spenderar nu mer tid på att besöka e-handelssajter från sina mobila enheter, än från sina bärbara och stationära datorer. Nu kommer liknande siffror om m-handelns framfart i Storbritannien.

Nya siffror från IMRG och CapGemini visar att e-handeln på de brittiska öarna nått en brytpunkt, och näthandelns tillväxt sker nu främst från försäljningen via mobila enheter. Medan försäljningen från stationära och bärbara datorer ligger kvar på samma nivåer som tidigare, ökar m-handeln markant.

Annons

Surfplattor som står för merparten, 85 procent av försäljningen via mobila enheter, ökade med 130 procent under årets andra kvartal. Försäljningen från smartphones ökade med 210 procent jämfört med samma period 2012.

Står för en fjärdedel av e-handeln

Nyligen presenterade IMRG även siffror som visade att e-handeln från mobila enheter fördubblats under det senaste året i Storbritannien. Och under årets andra kvartal ska försäljningen från smartphones och surfplattor stått för 23 procent av försäljningen på nätet.

I januari förutspådde IMRG och CapGemini att e-handelns tillväxt skulle landa på 12 procent under 2013, men det har man nu ändrat till 15 procent tack vare m-handelns framfart. Samtidigt uppger nästan hälften av britterna att de överväger att göra en del av sina julklappsköp på nätet med mobilen.

– Detaljhandeln på nätet är en bransch som ibland får ett stark uppsving av att stödja teknologi, något som m-handeln verkligen gör för tillfället. De senaste rönen, tillsammans med den fortsatta tresiffriga tillväxten inom mobil handel, ger tydliga indikationer på en förändring i digital shopping. Smartphones och surfplattor erbjuder den typ av erfarenhet den moderna konsumenten vill ha. Snabb åtkomst, var och när de vill ha det. Att shoppa på nätet framför TV:n har gjort det till en fritidsaktivitet som är fullt kompatibel med vår livsstil, säger Tina Spooner, Chief Information Officer på IMRG.

 

Källa: IMRG

Annons

Annons