Brittisk dagligvarujätte satsar på hämtstationer

Allt fler livsmedelsbutiker testar konceptet med hämtstationer för e-handel. Något som innebär att kunder kan handla på nätet och hämta sina varor utan att knalla runt i butiken. Nu hoppar även brittiska jätten Sainsbury´s på tåget, och innan året är slut ska ett 100-tal butiker erbjuda möjligheten.

Click and collect, Något som innebär att kunden bland annat kan hämta ut sitt paket i en automat eller i en butik, kommer under 2015 att breda ut sig i Europa. I alla fall om man ska tro revisionsbyrån Deloitte och deras undersökning.

Några som redan är väldigt glada i möjligheten är britterna. Därför gör nu även Sainsbury´s, en av Storbritanniens största dagligvaruhandlare, en rejäl satsning. Deras stora rival Tesco erbjuder sedan tidigare click and collect, både vid sina butiker och via utplacerade lastbilar, där kunderna kan hämta sina nätköp.

Annons

Sainsbury´s har testat konceptet i liten skala sedan i somras i en av sina butiker i Londons tunnelbana, och sedan i förra veckan erbjuder man det i ytterligare tre butiker. Målet är nu att ett 20-tal butiker ska erbjuda tjänsten i slutet av mars och i slutet av året ska ett 100-tal butiker vara igång.

20 dagar i förväg

Kunder som shoppar på nätet i de områden där click and collect är möjligt kommer att kunna välja mellan att få grejerna hemkörda, eller om de vill hämta dem själv. Väljer de det senare alternativet är det sedan bara att plocka upp grejerna i en bemannad lastbil med kylaggregat som står på butikens parkering.

Tjänsten är gratis om kunden handlar för mer än 20 pund och det är möjligt att lägga sin order 20 dagar i förväg. Vill man ha sina grejer dagen efter måste beställningen genomföras innan klockan elva på förmiddagen.

Att Sainsbury´s väntat så här pass länge med att erbjuda Click and collect är lite konstigt. Särskilt med britternas förkärlek för det hela, men också för att flera av deras konkurrenter gjort det sedan länge.

Man ska dock nyligen har uppgraderat sitt IT-system, något som kan ha gjort det möjligt att införa tjänsten. I Sverige ligger vi lite efter när det gäller upphämtning av matvaror, men kanske inte så långt som vi trodde då ICA nu också börjat testa konceptet.

Källor: PressInternet Retailing

Annons