Brittisk e-handel ska få svenskarna att sova gott

Med en smidig box och hemleverans nästa dag hoppas Simbamadrassen vinna över de svenska kunderna.

Sedan februari förra året har Simbamadrassen sålt 20 000 madrasser för 13 miljoner pund på hemmamarknaden Storbritannien. Nu hoppas den nischade e-handeln - som bara säljer en enda madrassmodell - kunna skaka om även den svenska marknaden och ta upp kampen med jättar som IKEA, Sova och Kungsängen.

En modell ska passa alla

Simbas madrasser, som ska vara tillverkade efter en egen teknologi, levereras hem till kunden i en “smidig box” dagen efter beställning.

Annons

- Människor tillbringar en tredjedel av sina liv i sängen. Man sover, chattar, läser, tittar på tv, tumlar om bland lakanen, gör upp planer och skrattar. Det är en stor del av livet som man tillbringar på sin trogna madrass men tidigare har det varit både dyrt och krångligt att hitta en madrass som passar. Därför ville vi skapa en produkt som skakar om marknaden och gör människors liv lite bättre – med hög komfort och tillgänglighet till ett bra pris, säger James Cox, medgrundarna och VD på Simba, i ett pressmeddelande.

Simba grundades i Storbritannien 2015 och har inför utlandsexpansionen fått med sig en rad investerare. Företaget lovar att deras revolutionerande madrassmodell passar alla, oavsett kroppsvikt och särskilda behov.

- Våra tester visar att du inte längre behöver välja mellan en hård eller mjuk säng. Faktum är att tekniken vi använder är så bra att vi redan ser kopior som dyker upp, säger James Cox.

UPPDATERING september 2020: Simba har valt att lämna den svenska marknaden. Kunder i Sverige hänvisas numera till företagets .com-sajt.

Annons