Brittisk klädjätte satsar multikanal med ny sajt

Marks and Spencer, en av Storbritanniens största återförsäljare av kläder, har lanserat en ny e-handelssajt. Något man hoppas ska bli en viktig del i företagets framtida strategi och som förhoppningsvis kan vända den negativa ekonomiska trend som rått i nästan ett decennium.

Mark and Spencer, även känt som M&S, är en stor brittiskt återförsäljare med mer än 700 butiker i Storbritannien och ytterligare 360 butiker i 40 länder världen över. Företaget grundades redan 1884 och säljer främst kläder och lite mer lyxiga livsmedel.

De senaste åren har det dock varit tufft ekonomiskt, men det är något man nu hoppas kunna vända med sin nya e-handel. Sajten har varit under utveckling i mer än tre år och kommer att ersätta den den plattform som man använt sedan 2007 och tillhandahållits av Amazon.

Annons

– Vi vill äga vår egen bil, inte hyra den, säger Laura Wade-Gery, tidigare vd för Tesco men som rekryterats för att ta hand om M&S satsning på nätet.

Redaktionellt innehåll

Den nya sajten ska hjälpa till att omvandla M&S till en multikanalhandlare och tanken är att den ska komplettera företagets stora distributionscentral som stod färdig i maj 2013. Förutom att kunderna sömlöst ska kunna ta del av återförsäljaren på nätet, i butiken och via mobila enheter ska den nya sajten ge en betydligt bättre köpupplevelse enligt Wade-Gery.

Bland annat har man satsat på en avdelning med redaktionella texter. Men även på större och bättre bilder med zoom-funktion. Kläderna kan även ses på en catwalk och i en 360-graders video.

– Om du handlar på nätet köper du i stort sett ett foto, säger Laura Wade-Gery.

Förutom det kommer man att lägga stort fokus på förbättrade leveransmöjligheter för de 14,5 miljoner kunder som besöker kedjans fysiska butiker, men som i dagsläget hellre shoppar i konkurrenternas nätbutiker.



Källa: The Telegraph

Annons
Annons