Brittisk varuhuskedja satsar på Kina med Tmall

Brittiska Marks & Spencer som specialiserat sig på att sälja kläder och lyxiga livsmedel, gör en rejäl satsning på e-handel i Kina. Förutom en kinesisk sajt så kommer man även att använda sig av den inhemska e-handelsgiganten Tmall för att nå ut på den lokala marknaden.

Marks & Spencer har omkring 700 butiker i Storbritannien, och ytterligare 360 butiker i mer än 40 länder. Förutom kläder säljer man även mat, viner, datorer, blommor samt hushållsprodukter och möbler.

I Kina har de ett femtontal butiker i fem olika städer, men det är först nu som man på allvar tagit fram en e-handelsstrategi för en av världens snabbast växande e-handelsmarknader.

Annons

Kedjan har precis lanserat en kinesisk version av sin hemsida, och man har även skapat en butik på den kinesiska e-handelssajten Tmall.com, som är landets motsvarighet till Amazon.

Att utländska aktörer väljer att ta hjälp av kinesiska aktörer för att nå ut på den lokala marknaden är inget nytt. Tidigare gjorde eBay något liknande när de gjorde en ny e-handelssatsning i landet.

Når fler delar av Kina

Marks & Spencers butik på Tmall är troligtvis också den som kommer att vara av störst betydelse och få mest trafik. Alibaba ägda Tmall dominerar e-handeln i Kina, och inhyser mängder av globala och kinesiska varumärken.

E-handelssatsningen ger Marks & Spencer möjligheten att nå fler delar av Kina, eftersom de flesta av deras fysiska butiker är belägna i de östra delarna kring Shanghai.

Förutom Kina kommer Marks & Spencer att lansera sin e-handel på ytterligare ett tiotal internationella marknader, där även Indien ses som en viktig pusselbit.

Att man nu satsar på e-handel utomlands kan bero på den svaga tillväxten av den fysiska handeln hemma i Storbritannien som under 2012 låg på svaga 0,3 procent. I utlandet har den varit något bättre, 4,1 procent. Men som vi alla vet är det i e-handeln de riktigt stora tillväxtsiffrorna ligger.

Källor: Tech in Asia, Jing Daily

Annons
Annons