Annons

Brittisk varuhuskedja satsar på Kina med Tmall

Brittisk varuhuskedja satsar på Kina med Tmall

2013-01-17 08:41

Brittiska Marks & Spencer som specialiserat sig på att sälja kläder och lyxiga livsmedel, gör en rejäl satsning på e-handel i Kina. Förutom en kinesisk sajt så kommer man även att använda sig av den inhemska e-handelsgiganten Tmall för att nå ut på den lokala marknaden.

Marks & Spencer har omkring 700 butiker i Storbritannien, och ytterligare 360 butiker i mer än 40 länder. Förutom kläder säljer man även mat, viner, datorer, blommor samt hushållsprodukter och möbler.

I Kina har de ett femtontal butiker i fem olika städer, men det är först nu som man på allvar tagit fram en e-handelsstrategi för en av världens snabbast växande e-handelsmarknader.

Kedjan har precis lanserat en kinesisk version av sin hemsida, och man har även skapat en butik på den kinesiska e-handelssajten Tmall.com, som är landets motsvarighet till Amazon.

Att utländska aktörer väljer att ta hjälp av kinesiska aktörer för att nå ut på den lokala marknaden är inget nytt. Tidigare gjorde eBay något liknande när de gjorde en ny e-handelssatsning i landet.

Når fler delar av Kina

Marks & Spencers butik på Tmall är troligtvis också den som kommer att vara av störst betydelse och få mest trafik. Alibaba ägda Tmall dominerar e-handeln i Kina, och inhyser mängder av globala och kinesiska varumärken.

E-handelssatsningen ger Marks & Spencer möjligheten att nå fler delar av Kina, eftersom de flesta av deras fysiska butiker är belägna i de östra delarna kring Shanghai.

Förutom Kina kommer Marks & Spencer att lansera sin e-handel på ytterligare ett tiotal internationella marknader, där även Indien ses som en viktig pusselbit.

Att man nu satsar på e-handel utomlands kan bero på den svaga tillväxten av den fysiska handeln hemma i Storbritannien som under 2012 låg på svaga 0,3 procent. I utlandet har den varit något bättre, 4,1 procent. Men som vi alla vet är det i e-handeln de riktigt stora tillväxtsiffrorna ligger.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Annons
Annons
Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons
Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta