Brittiska Posten hotas av Amazons egen distribution

Vi har tidigare berättat om hur Amazon har börjat med söndagsleveranser i London. Detta med hjälp av egna bilar. Denna distribution har sedan dess utökats och Amazon verkar själva skicka ut allt mer av sina egna leveranser. En utveckling som fraktbolaget Royal Mail förmodligen hade varit utan.

Amazon utökar sakta men säkert sitt eget distributionsnätverk i Storbritannien. De har även placerat ut allt fler av sina postbox-automater, Amazon Lockers, på flera platser i landet.

Nu meddelar brittiska Royal Mail, som delvis ägs av staten, att deras verksamhet påverkas av Amazons egna utskick. Detta tillsammans med ett förstärkt pund som minskat internationella försändelser har gett en sämre utveckling än väntat.

Annons

April till juni i år hade paketvolymerna endast ökat med 1 procent och intäkterna fallit med 1 procent.

Mindre fri frakt

Royal Mail meddelar att Amazons höjda gräns för fri frakt och deras expansion av ett eget distributionsnät i landet har minskat paketvolymerna.

Precis som i Sverige minskar även brevvolymerna för Royal Mail men även om de under perioden sjunkit med 3 procent så hade intäkterna ökat med 3 procent.

– Med tanke på de allt större utmaningar vi står inför i Storbritanniens paketmarknad, kommer sannolikt våra paketintäker att vara lägre än väntat detta år. Men genom kontrollåtgärder kring kostnader och med fortsatt goda brevintäkter förväntar vi oss att kunna väga upp effekten på resultatet, så att vårt resultat skall ligga i linje med våra förväntningar för helåret. Våra paketintäkter kommer att vara beroende av vårt resultat under andra halvåret, meddelar Royal Mail.

Det är intressant att Royal Mail pekar ut Amazons egen distribution som ett hot. Ett nätverk som förmodligen är relativt litet i dagsläget.

Större planer på egna utskick

Analytiker tror nämligen att Amazon har stora planer på att ta över distributionen på flera marknader. Deras dagligvarutjänst AmazonFresh, med egna bilar, pekas ut som en potentiell trojansk häst som skulle kunna omvandlas till ett fullfjädrat distributionsnätverk för allting som beställs på nätet.

Annons

Royal Mail har även, likt FedEx, nyligen börjat ta betalt för paketens storlek. En utveckling som tydligen också påverkat volymerna negativt.

 

Källa: Royal Mail, The Telegraph, Internet Retailing

Annons