Brittiska miljardbolaget har nu öppnat e-handel i Sverige

Fast på engelska.

I februari avslöjade det brittiska nätmöbelföretaget Made.com att de skulle expandera till Sverige. Något exakt datum fanns inte utan det enda som sades då var att det skulle ske 2019. En vecka senare avslöjade Made.com för Ehandel.se att lanseringen låg ganska nära i tiden och att svenska konsumenter skulle få en egen sajt till våren.

Den nya sajten har idag öppnat. Precis som tidigare meddelats så är den på engelska. Företaget räknar uppenbarligen med att vi svenskar kan engelska. Priserna är dock i svenska kronor och utbudet ska även vara anpassat för marknaden. Hemleverans erbjuds via Made.com:s “danska logistikpartner” och vissa produkter ska även gå att få med snabbare expressleverans.

Annons

Vill fånga de digitala konsumenterna

Sajten är dock ett uppenbart första steg i en vidare satsning. Att en sajt för Sverige slår upp portarna nu beror även på att en fysisk popup-butik är på gång. Den 5 maj ska Made.com öppna en tillfällig butik på Regeringsgatan 61 i Stockholm, som stänger igen den 5 juni. En butik som ska locka folk till e-handeln.

- Made.com:s ambition är att skapa det ledande designmärket för den digitala generationen i Europa. Målgruppen "digitala millennials" kommer att stå för 50 procent av konsumenterna före år 2022. För att lyckas är det viktigt att skapa en interaktion där de uppfyller sina förväntningar som byggs på en designupplevelse kring dem, säger Philippe Chainieux, vd på Made.com, i en kommentar till Sverige-lanseringen.

Utöver Sverige så var även planen att öppna i Danmark, Italien och Portugal under 2019. Det verkar dock endast som att Danmark också fått en lokal sajt nu i samband med Sverige. Norden verkar alltså vara första stopp på expansionsresan.

Annons