Annons

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

2014-08-15 08:19

Modekoncernen Arcadia tar sikte på Kina med sina varumärken Topshop och Miss Selfridge. Som många andra globala företag väljer man att ta steget via en e-marknadsplats, och ett avtal med kinesiska onlinejätten ShangPin, ger koncernen tillgång till fem miljoner nya kunder i landet.

De brittiska butikskoncepten och varumärkena Topshop och Miss Selfridge, som bland annat säljer modekläder, skor, smink och accessoarer, kommer snart att lanseras på nätet i Kina.

Arcadia och dess ägare, detaljhandelsmiljardären Sir Philip Green, har under en längre tid haft planer på att etablera sig i Kina. Sedan tidigare har man öppnat Topshop-butiker i Hong Kong, men nu är det dags för en satsning på fastlandet och näthandeln.

– I takt med att vi ökar vår globala expansion, kommer det att vara ett steg framåt att använda kraften i Kinas växande e-handel och sälja på en av världens mest spännande konsumentmarknader, säger Sir Philip Green.

Populärt drag

Modekoncernen har nyligen skrivit avtal med kinesiska ShangPin, en marknadsplats som lanserades 2010 och som främst säljer mode och kläder. De båda varumärkena kommer att lanseras på sajten i september och man får då tillgång till ShangPins drygt 5 miljoner kunder över hela landet.

– Vi beslutade oss för att samarbeta med Shangpin.com i Kina för att de visat oss sin förmåga att arbeta med varumärken, marknadsföring och varumärkesbyggande, säger Sir Philip Green.

Att västerländska företag använder sig av marknadsplatser för att ta sig Kina är inget nytt. Framförallt väljer många att använda sig av Alibabas sajt, Tmall. Bland annat öppnade Apple tidigare i år en en officiell flaggskeppsbutik på Tmall, något som även NFL gjort.

 

Källor: FT, Vogue

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta