Annons

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

Brittiska varumärken tar sig an Kina via modeportal

2014-08-15 08:19

Modekoncernen Arcadia tar sikte på Kina med sina varumärken Topshop och Miss Selfridge. Som många andra globala företag väljer man att ta steget via en e-marknadsplats, och ett avtal med kinesiska onlinejätten ShangPin, ger koncernen tillgång till fem miljoner nya kunder i landet.

De brittiska butikskoncepten och varumärkena Topshop och Miss Selfridge, som bland annat säljer modekläder, skor, smink och accessoarer, kommer snart att lanseras på nätet i Kina.

Arcadia och dess ägare, detaljhandelsmiljardären Sir Philip Green, har under en längre tid haft planer på att etablera sig i Kina. Sedan tidigare har man öppnat Topshop-butiker i Hong Kong, men nu är det dags för en satsning på fastlandet och näthandeln.

– I takt med att vi ökar vår globala expansion, kommer det att vara ett steg framåt att använda kraften i Kinas växande e-handel och sälja på en av världens mest spännande konsumentmarknader, säger Sir Philip Green.

Populärt drag

Modekoncernen har nyligen skrivit avtal med kinesiska ShangPin, en marknadsplats som lanserades 2010 och som främst säljer mode och kläder. De båda varumärkena kommer att lanseras på sajten i september och man får då tillgång till ShangPins drygt 5 miljoner kunder över hela landet.

– Vi beslutade oss för att samarbeta med Shangpin.com i Kina för att de visat oss sin förmåga att arbeta med varumärken, marknadsföring och varumärkesbyggande, säger Sir Philip Green.

Att västerländska företag använder sig av marknadsplatser för att ta sig Kina är inget nytt. Framförallt väljer många att använda sig av Alibabas sajt, Tmall. Bland annat öppnade Apple tidigare i år en en officiell flaggskeppsbutik på Tmall, något som även NFL gjort.

 

Källor: FT, Vogue

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta