Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

Polisen har uppmanat bankerna till systembyte, och justitieministern har föreslagit lagändringar på området. Trots det verkar nätbedrägerierna bara fortsätta att öka.

En av sex blev av med pengar

Nu visar en ny undersökning från MarkMonitor, som sysslar med varumärkesskydd, att 45 procent av världens konsumenter har utsatts för någon form av brott på nätet. En av sex ska dessutom ha förlorat pengar i samband med brottstillfället. I Sverige blev genomsnittspersonen av med över 15 000 kronor. Samtidigt visar MarkMonitors rapport att 65 procent valde att inte anmäla händelsen.

Annons

Bland nätbrotten märks bland annat falska förfrågningar om att återställa lösenord via sociala medier och oseriösa företag som skickar mail i syfte att få privatpersoner att avslöja personlig information. Det sistnämnda hade 42 procent av svenskarna råkat ut för, vilket var betydligt fler än genomsnittet.

"Offer trots hög medvetenhet"

Enligt MarkMonitor är det vanligt att de som fallit offer för brott på nätet blir rädda för att använda olika typer av tjänster på nätet i framtiden. Företaget menar också att konsumenter överlag är noga med hur de lämnar ut sina uppgifter och att de drar sig från att betala på nätet om de inte känner att en viss webbplats håller måttet.

- Denna forskning demonstrerar att konsumenter inte bara är medvetna om allvaret med cyberbrott och de taktiker som används men också de effekter dessa attacker har på varumärkena i sig. Trots denna höga medvetenhet faller de fortfarande offer för cyberbrott, säger Mark Frost, VD på MarkMonitor i ett pressmeddelande.

Bakom MarkMonitors rapport står företaget Opinium som har ställt frågor till totalt 3 457 konsumenter i Storbritannien, USA, Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark, Spanien, Sverige och Nederländerna.

Annons