Bubbleroom planerar att öppna 20 butiker på tre år

Renodlade e-handlare som satsar på fysiska butiker blir allt vanligare. En trend som även Bubbleroom vill haka på och till våren öppnar företaget sin första fysiska butik i Stockholm. Om konceptet uppskattas av kunderna, väntar en snabb expansion med ytterligare butiker.

Igår berättade vi om hur e-handlaren RoyalDesign slagit upp portarna till sju nya butiker runt om i landet. Målet är att bli Sveriges nya inrednings och designkedja, men man är inte ensamma om att ta sikte på den fysiska världen.

Branschtidningen Market har i en intervju med Bubbleroom fått ta del av nätmodebutikens framtidsplaner. I mars 2014 öppnar man upp sin första fysiska butik i SKHLM i Skärholmen, Stockholm. Och slår det väl ut står fler på tur.

Annons

– Om vi ser att konceptet fungerar siktar vi på en snabb expansion. Vi har som mål att öppna 20 butiker under en treårsperiod, säger företagets vice vd, Christian Resell.

Gräva där man står

Bubbleroom har under de senaste åren satsat offensivt för att ta marknadsandelar i en tuff bransch, och efter flera år med förlustsiffror har man nu effektiviserat sin verksamhet. Bland annat har företaget slagit igen sitt Stockholmskontor och fokuserat sin verksamhet till Borås. Något som lett till att man sedan i somras ska  kunna visa upp svarta siffror.

Men enligt Christian Resell är det kostsamt att växa på nätet, samtidigt som det är svårt att nå fram i bruset. Och istället för att expandera näthandeln på nya marknader utanför Europa, väljer de att gräva djupare där de redan står och öppnar upp fler kanaler där de redan har ett fungerande koncept.

– Vi vill bli den största modeaktören i Norden bland unga tjejer. Det bästa sättet att göra det är med ett multichannelkoncept, säger Bubblerooms vd, Svante Tegnér till Market.

Som på nätet, fast i butik

Men även om den första riktigta butiken inte öppnar förrän i mars 2014, så får man redan nu ett smakprov på den fysiska världen. Sedan i mitten av november har Bubbleroom öppnat en temporär butik, Bubbleroom Pop-up Store, i Kv. Caroli i Malmö.

Svante Tegnér konstaterar också att butikerna ska vara en upplevelse för kunderna. Många av de parametrar som Bubbleroom jobbar med på nätet ska lyftas in i den fysiska butiken.

– Den första butiken i Skärholmen blir en flagshipstore som ska visa det koncept som vi vill förmedla med våra fysiska butiker, säger Svante Tegnér.

Källa: Market

Annons

Annons